Potilas nolla
Kaksi vuotta sitten kiinalainen nainen kiidätettiin kesken loman Saariselältä Lapin keskussairaalaan. Siellä hänet eristettiin.
29.1.2020 valkoiseen takkiin sonnustautunut infektiotautien ylilääkäri Markku Broas kertoi tiedotusvälineille, että Lapin keskussairaalaan tuodulla kiinalaisnaisella oli todettu covid-19-tartunta. Se oli Suomen ensimmäinen.
Kuva: Anssi Jokiranta
Infektiotautien ylilääkäri Markku Broas oli juuri ehtinyt huokaista helpotuksesta, kun hän sai jo uutta murehdittavaa.
Lähiomaiselle tehty leikkaus oli mennyt hyvin, ja tämä oli päässyt kotiin toipumaan.