uimarannat: Si­ni­le­vä­kau­si on alkanut La­pis­sa­kin – ha­vain­to­ja etenkin Pe­rä­me­ren ran­ni­kol­ta

pääkirjoitus: Hy­vin­voin­ti­alueen pitää olla valmis puolen vuoden päästä – joh­ta­ja­va­lin­nat ovat työl­lis­tä­neet eikä ra­di­kaa­lei­hin muu­tok­siin tunnu olevan aikaa

Tilaajille

300 ki­lo­met­riä as­falt­tia vuo­des­sa riit­täi­si pi­tä­mään Lapin tien­pin­nat kun­nos­sa – Kä­si­var­res­sa kor­jaus­töi­tä odo­tel­laan vielä vuosia

Valtakunnallisen linjan mukaan teiden korjausrahoista suurin osaa menee pääväylille myös Lapissa. Pienempien teiden korjausvelka kasvaa kasvamistaan. Päällysteiden osalta tilanne ratkeaisi 16 miljoonalla eurolla vuodessa.

Kilpisjärveläinen taksiyrittäjä Elli-Maria Kultima penäsi torstaina pidetyssä Lapin liikenneturvallisuusfoorumissa parannuksia Kilpisjärven eteläpuoliselle tieosuudelle. Lapin ely-keskuksen yksikönpäällikön Juha Tapion mukaan juuri tuo tien kapein osuus on vaikein korjata. Muille osuuksille on korjaussuunnitelmia vuoteen 2029 asti. Taustalla näkyy kuva tuon tieosuuden arjesta.
Kilpisjärveläinen taksiyrittäjä Elli-Maria Kultima penäsi torstaina pidetyssä Lapin liikenneturvallisuusfoorumissa parannuksia Kilpisjärven eteläpuoliselle tieosuudelle. Lapin ely-keskuksen yksikönpäällikön Juha Tapion mukaan juuri tuo tien kapein osuus on vaikein korjata. Muille osuuksille on korjaussuunnitelmia vuoteen 2029 asti. Taustalla näkyy kuva tuon tieosuuden arjesta.
Kuva: Pekka Aho

Lapin teillä päällysteiden korjausvelan taittaminen ei ole suuren suurista rahoista kiinni.

Yksikönpäällikkö Juha Tapio Lapin ely-keskuksesta laskee, että 300 kilometriä uutta pintaa vuodessa riittäisi. Vuosibudjettia se kasvattaisi arviolta 16 miljoonaa euroa.