Kolumni: Ro­va­nie­men kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pitää estää ve­ro­va­ro­jen kaap­paus lait­ta­mal­la kylien säätiö ruotuun

Sää: Lapissa vii­kos­ta on tulossa märkä ja ma­ta­la­pai­nei­nen – "Paras mah­dol­li­suus lumi- ja rän­tä­sa­tee­seen on Kä­si­var­res­sa"

pääkirjoitus: Putinin Venäjä on to­dis­ta­nut ar­vaa­mat­to­muu­ten­sa ja häi­käi­le­mät­tö­myy­ten­sä jo useam­paan kertaan – Suomen on oltava valmis mihin tahansa

Tilaajille

Suo­ma­lai­nen, lap­pi­lai­nen, lap­pa­lai­nen vai saa­me­lai­nen? – Lappi on kult­tuu­rien ra­ja­maa­ta, joka hou­kut­te­lee iden­ti­teet­ti­poh­din­toi­hin

Tutkija Tapio Nykäsen mukaan Lapissa ihmisillä on poikkeuksellisen paljon vaihtoehtoja siinä, minkä varaan oman identiteettinsä haluaa rakentaa.

Tutkija Tapio Nykänen kyseenalaistaa ajatuksen siitä, että jokin olisi muita arvokkaampaa vain siksi, että se on ollut olemassa ennen muita. – Saamelaiskulttuuri on arvokasta, mutta niin on myös rajamaan sekakulttuuri.
Tutkija Tapio Nykänen kyseenalaistaa ajatuksen siitä, että jokin olisi muita arvokkaampaa vain siksi, että se on ollut olemassa ennen muita. – Saamelaiskulttuuri on arvokasta, mutta niin on myös rajamaan sekakulttuuri.
Kuva: Anssi Jokiranta

Suomalainen, lappilainen, lappalainen vai saamelainen? Vai ehkä sittenkin ennen kaikkea kittiläläinen?

Lappi on kulttuurista rajamaata, joka suorastaan kutsuu ihmisiä pohtimaan, mihin ryhmiin he haluavat kuulua. Näin väittää tutkija Tapio Nykänen, jonka tiedekirja Lapin ihminen julkaistiin tällä viikolla.