Saamelaiskäräjävaalit: Ään­ten­las­ken­ta on alkanut – en­sim­mäi­set epä­vi­ral­li­set tu­lok­set il­moi­te­taan tiis­taiaa­mu­na

Tietomurto: Satojen Lapin hy­vin­voin­tia­lueen asiak­kai­den tietoja on saat­ta­nut joutua vääriin käsiin – koskee in­kon­ti­nens­si- ja dia­be­tes­tuot­tei­den ko­tiin­kul­je­tus­pal­ve­lun asiak­kai­ta

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Si­vul­li­set-pod­cas­tin vii­den­nes­sä jak­sos­sa kuul­laan mitä kit­ti­lä­läi­sel­le toi­mit­ta­jal­le Noora Vaa­ra­lal­le on sel­vin­nyt Reidar Sä­res­tö­nie­mes­tä

-
Kuuntele
Sivulliset-podcast, osa 5/6, vieraana toimittaja Noora Vaarala
Tekijä: Anna Ruohonen

Toimittaja Noora Vaarala asui lapsuutensa Kittilässä, mutta ymmärsi vasta aikuisena, millainen taiteellinen merkkihenkilö kittiläläinen taiteilija Reidar Särestöniemi on.

Vaarala päätti kirjoittaa Särestöniemestä vuosikymmenen parhaan taiteilijaelämäkerran. Työ on nyt puolivälissä ja elämäkerta kirjoittamista vaille valmis. Mitä Vaaralalle on selvinnyt Reidarista?

”Hän näki luonnon tuhoutumisen. Hän halusi suojella hänelle rakasta jokea. Hän näki miten arkista aluetta tuhotaan. Hän puhui muovisaasteista.”
Noora Vaarala
Noora Vaarala kuvattuna Reidar Särestöniemen teoksen edessä.
Noora Vaarala kuvattuna Reidar Särestöniemen teoksen edessä.
Kuva: Jussi Leinonen
Podcastin musiikki: Shelter/Harri Kuusijärvi.
Podcastin tekemisen on mahdollistanut Taiteen edistämiskeskus.

Lue lisää: Rovaniemeläisen Anna Ruohosen podcastissa keskustellaan pohjoisen kirjallisuudesta – Lapin Kansa tarjoaa jaksot maksutta kaikkien kuunneltaviksi

Lue lisää: Noora Vaarala kirjoittaa elämäkertaa Reidar Särestöniemestä tuodakseen lisää sävyjä taiteilijan julkisuuden kuvaan

Edelliset jaksot

Jakso 1: Pel­ko­sen­nie­me­läi­nen Juhani Karila kir­joit­ti ylis­te­tyn ka­la­ju­tun

Jakso 2: Miksi ei-lap­pi­lai­nen kir­jai­li­ja haluaa kir­joit­taa poh­joi­seen si­joit­tu­via ro­maa­ne­ja

Jakso 3: Saa­me­lai­sen ja ei-saa­me­lai­sen maail­man­ku­vien erot

Jakso 4: Tor­nio­lais­läh­töi­nen kir­jai­li­ja Akseli Heik­ki­lä kertoo, miten kirjaan luodaan kauhun tun­nel­ma