Oikeus antoi Ruot­sis­sa luvan uudelle kai­vok­sel­le Tor­nion­joen lat­voil­le

Talga aikoo louhia Vittangissa grafiittimalmia porojen takia vain puolet vuodesta. Suomessa huolena on kaivosten yhteinen päästökuorma Tornionjokeen.

Uumajan maa- ja ympäristötuomioistuin antoi keskiviikkona Talga-yhtiölle luvan perustaa grafiittikaivoksen Tornionjoen latvoille Pohjois-Ruotsin Vittankiin.

Luvan mukaan Talga saa louhia 120 000 tonnia grafiittimalmia vuodessa. Malmi on tarkoitus rikastaa Vittangissa ja jalostaa litiumakkujen anodimateriaaliksi Luulajassa. Kaivos ja jalostus loisivat tuntuvasti uusia työpaikkoja Pohjois-Ruotsiin.

Talgan suunnittelemasta sadan tuhannen tonnin grafiittituotannosta riittäisi materiaalia miljoonan sähköauton akkuihin vuosittain.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Ilmoita asiavirheestä