Keskiviikkona uutisoitiin, että hoitojonot ovat kasvaneet kaikissa sairaanhoitopiireissä Kymenlaaksoa lukuun ottamatta, kun kiireetöntä hoitoa on lykätty koronaepidemian vuoksi.
Lännen Median uutisen mukaan hoitotakuuta rikottiin eniten Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä, missä peräti 21,6 prosenttia kiireettömään erikoissairaanhoitoon jonottaneista oli joutunut odottamaan hoitoon pääsyä yli puoli vuotta. Luku kuvaa tilannetta elokuussa.
Sairaanhoitopiirin johtaja Riitta Luosujärvi arvioi, että Länsi-Pohjan kehno luku selittyy sillä, että keskussairaalaa pidettiin poikkeuksellisen pitkään erityisvalmiudessa koronaa varten.