Irtisanomisten vaara: Laphan hen­ki­lös­töä kos­ke­vat yt-neu­vot­te­lut alkavat tors­tai­na

Kolumni: Välitä lem­mi­kis­tä­si ja kerää koi­ran­ka­kat kadulta

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Pääkirjoitus

Uber se­koit­taa Ro­va­nie­men tak­si­mark­ki­noi­ta – kau­pun­kiin tullut uusia yrit­tä­jiä eikä viime talven kal­tais­ta pulaa tak­seis­ta pitäisi tulla

Viime talvena Rovaniemellä oli ajoittain pulaa takseista. Täksi talveksi tarjonta lisääntyy oleellisesti, kun Uber aloittaa toiminnan kaupungissa.
Viime talvena Rovaniemellä oli ajoittain pulaa takseista. Täksi talveksi tarjonta lisääntyy oleellisesti, kun Uber aloittaa toiminnan kaupungissa.
Kuva: Jussi Leinonen

Viime talvisesonkina paikallisilla oli monesti vaikeuksia saada taksikyyti. Etenkään Kela-kyyteihin ei tahtonut aina riittää autoja, kun kuljettajat valitsivat mieluummin rahakkaita turistien kyytejä. Tilattu taksikyyti ei yksinkertaisesti aina tullut tai sitä sai odotella tuntikausia.

Tänä vuonna vastaavaa ongelmaa ei pitäisi olla. Juuri nyt kaupungissa on jopa ylitarjontaa takseista. (LK 17.11.).

Etenkin lentokentällä kyydeistä kilpaillaan. Finavia on kilpailuttanut lentokentän taksiliikenteen, mikä on herättänyt muissa yrittäjissä närää.

Saapuvien matkustajien ovea lähellä olevilla taksitolpilla päivystää kilpailutuksen voittajan Menevän autot, niiden takana melko näkymättömissä muut yrittäjät.

Taksiyhtiö Menevän autoja on kaupungissa nyt 60 ja joulukuussa määrä nousee 75 autoon.

Myös Lähitaksilla on käytössään 60 autoa.

Yhtiöt ovat lisänneet paitsi autoja, myös rekrytoineet uusia kuljettajia.

Lisäksi kaupunkiin on saapunut yksittäisiä taksiyrittäjiä Rovaniemen kuuman joulusesongin houkuttelemina.

Myös kaupunki on varautunut taksiruuhkaan. Se on lisännyt taksitolppien määrää keskustassa ja Pajakylässä (LK 20.11.)

Kaupungin taksimarkkinat saattavat mennä vielä kertaalleen uusiksi, kun alustayhtiö Uber aloittaa toiminnan kaupungissa tällä viikolla (LK 23.11.).

Uber on monelle turistille ja myös rovaniemeläisille tuttu sovellus, joka löytyy jo nyt monen puhelimesta.

Napapiirille saapuvan turistin ei siis tarvitse ladata suomalaista tai paikallista sovellusta tai etsiä puhelinnumeroa, josta taksin tilaisi. Siksi voi olettaa, että Uber ottaa ison siivun kaupungin taksimarkkinoista haltuunsa.

Uberin ja muiden sovelluksella tilattavien taksien hyvä puoli on se, että kyydin tilaaja näkee milloin ja missä auto on tulossa ja mitä kyyti maksaa.

Liikkeellä nimittäin tuntuu jo nyt olevan myös kuljettajia, jotka yrittävät huijata turisteilta kyydeistä selvää ylihintaa.

Uber edustaa alustataloutta samoin kuin esimerkiksi ruokalähettiyritys Wolt tai lyhytvuokrausasuntoja välittävä Airbnb.

Uber-kuljettajat eivät siis ole yhtiöön työsuhteessa vaan toimivat itsenäisinä ammattiharjoittajina. He ajavat omilla autoillaan, heillä ei ole työaikaa eikä työsuhdeturvaa. Uber vie ison osan kyydin hinnasta, kuljettaja saa vain osan.

Taksinkuljettajalla pitää olla Suomessa taksinkuljettajan ajolupa ja yrittäjällä lisäksi taksiliikennelupa.

Monelle kuljettajalle Uber on tuonut mukavaa lisätienestiä esimerkiksi eläkkeeseen.


Edit 24.11. klo 12.05: korjattu kohta, jossa väitettiin, että Suomessa taksinkuljettajaksi voi ryhtyä kuka tahansa.
P.S.

Monet ovat paheksuneet esimerkiksi Wolt-kuskien riistoa ja huonoa työoikeudellista asemaa. Silti näitä alustatalouden palveluita käytetään laajasti. Runsas käyttö pitää palvelut kannattavina ja perustajat miljonääreinä. Niiden menestys nojaa helppokäyttöisyyteen.

Paikallisen taksin tilaajan kannattaa nyt miettiä, minkälaista mallia haluaa suosia. Voi olettaa, että Uber-kuskit häviävät kaupungista kevään tullen turistien myötä. Paikalliset taas tarvitsevat silloinkin taksikyytejä ja yrityksiä, jotka niitä hoitavat.