Pääkirjoitus

Tyhjä sote-kiin­teis­tö sa­tut­taa kuntaa monella tapaa, eivätkä iskut ole lop­pu­mas­sa – luot­ta­muk­sen ra­ken­ta­mi­seen alkaa olla kiire

Lapin hyvinvointialueelta kunnille käsiin jäävät kiinteistöt ovat kuntien taloudelle todellinen uhka, jota osapuolten kykenemättömyys neuvotteluun ja menneen maailman lainsäädäntö synkistävät entisestään.

Hyvinvointialueiden aloitettua toimintansa sosiaali- ja terveysalan kiinteistöt jäivät kuntien omistukseen. Hyvinvointialueet velvoitettiin jäämään kiinteistöihin vuokralaisiksi kolmen vuoden ajaksi. Määräaika täyttyi vuoden 2026 alussa, ja hyvinvointialueet ovat neuvotelleet vuokrasopimuksiaan uusiksi kuntien kanssa.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut