Pääkirjoitus

Suomen metsä ei ole sit­ten­kään pääs­tö­läh­de, vaan hii­li­nie­lu – il­mas­to­ta­voi­te on silti yhä kar­ku­teil­lä

Suomen metsät eivät ole sittenkään päästölähde, kuten Luonnonvarakeskus (Luke) vielä viime tammikuussa ilmoitti, vaan hiilinielu – toki pieneksi kutistunut, mutta nielu silti. Tämä tarkoittaa, että metsämme sitovat hiilidioksidia itseensä edelleen enemmän kuin metsän käyttö vapauttaa niitä takaisin ilmakehään.

Uutinen on herättänyt kansalaisissa hämmennystä, ja tiedevastaisuudellaan ääniä kalastelevat populistipoliitikot kannattajineen ovat ottaneet siitä kaiken somehyödyn irti.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut