Kylä heräsi eloon
Pitkä odotus päättyi keskiviikkona, kun elokuvajuhlat pääsivät käyntiin Sodankylässä koronatauon jälkeen. Kävimme tutustumassa festaritunnelmaan avajaispäivänä.
Sodankylän tauti eli sodismi, latinaksi morbus sodismus.
Sillä nimellä espoolainen Tapio Särkelä kutsuu "sairautta", joka saa lukuisat ihmiset palaamaan vuosi toisensa jälkeen Sodankylän elokuvajuhlille ja ajautumaan festarihulluuteen. Diagnoosin Särkelä ja hänen festaritoverinsa tekivät joitain vuosia sitten yhdessä erään lääkärikaverin kanssa. Tämä kuunteli miesten tilitystä elokuvajuhlahulluuden oireistosta ja sanoi tunnistavansa taudinkuvan.