Virusmuunnos: Hal­li­tus kieltää maa­han­tu­lon seit­se­mäs­tä ete­läi­sen Afrikan maasta – Suomen kan­sa­lai­set ja Suo­mes­sa va­ki­nai­ses­ti asuvat saavat aina palata

Maanjäristykset: Utsjoen tä­räh­te­lyt var­mis­tui­vat maan­jä­ris­tyk­sek­si –  jä­ris­tys­kes­kus oli Norjan puo­lel­la 13,6 ki­lo­met­rin sy­vyy­des­sä

Äänestys: Mikä on Sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma – äänestä ja osal­lis­tu ar­von­taan

Tilaajille

Norjan lohet aiotaan siirtää len­nos­ta junaan eli mat­kal­le Suomen ja Si­pe­rian kautta Kiinaan

Ensimmäisen lohijunan piti kolkuttaa uudenvuoden aikoihin kiskoilla 6 500 kilometriä, mutta epäilyksiä on.

Miljardiluokan kauppaa maailmalle tekevät norjalaiset aikovat siirtää kassilohensa lennosta junaan ja kumipyöriltä ratakiskoille. Suunnitelmien mukaan juna lastattaisiin Norjanmeren vuonoisella rannikolla Narvikissa, josta on Kölivuoriston yli raideyhteys Ofotbania pitkin Ruotsin Kiirunaan ja edelleen Haaparantaan. Määränpää olisi Kiina.

Kontteihin pakattu lohi pysyy uuden teknologian avulla tuoreen veroisena 30 päivää. Juna kolkuttelisi kahdessa viikossa Ruotsin, Suomen, Venäjän ja Siperian kautta Kiinaan, jossa lohen kysyntä yltyy.