Norjan komitea esittää Suomen rajalle uutta pri­kaa­tia – valtio satsaa puo­lus­tuk­seen mil­jar­de­ja

Puolustuskomitean mielestä kaikki Pohjoismaat kannattaisi koota saman Nato-komentorakenteen alle.

Norjan pääministeri Jonas Gahr Støre (sd) kertoi maan puolustuksen vahvistamisesta lehdistötilaisuudessa viime viikon tiistaina.
Norjan pääministeri Jonas Gahr Støre (sd) kertoi maan puolustuksen vahvistamisesta lehdistötilaisuudessa viime viikon tiistaina.
Kuva: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Norja aikoo lisätä puolustusmenojaan jopa miljardeilla euroilla lähivuosina. Maan hallituksen mukaan Norjan puolustusvoimia on vahvistettava ja modernisoitava, koska Venäjä horjuttaa Euroopan turvallisuutta.

– Siksi ilmoitamme nyt, että Norja käyttää vähintään kaksi prosenttia bruttokansantuotteestaan puolustukseen vuoteen 2026 mennessä, ja luomme konkreettisen suunnitelman siitä, miten teemme sen, työväenpuoluetta edustava pääministeri Jonas Gahr Støre kertoi tiedotustilaisuudessa viime viikon tiistaina.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Ilmoita asiavirheestä