Mat­kai­lu­kes­kuk­siin vaa­di­taan jopa sata säh­kö­au­to­jen la­taus­pis­tet­tä – "Kak­si­piip­pui­nen juttu, koska vain kol­mas­osan vuo­des­ta käy­tös­sä", sanoo hiih­to­kes­kus­joh­ta­ja Jouni Pa­lo­saa­ri

Levi Ski Resortin toimitusjohtaja Jouni Palosaari sanoo, että sähköautojen latauspisteistä tulisi kohtuuttomat kustannukset, kun parkkipaikat ovat vain kolmasosan vuodesta tiiviissä käytössä.
Levi Ski Resortin toimitusjohtaja Jouni Palosaari sanoo, että sähköautojen latauspisteistä tulisi kohtuuttomat kustannukset, kun parkkipaikat ovat vain kolmasosan vuodesta tiiviissä käytössä.
Kuva: Liisa Kuittinen

Matkailuala vastustaa ympäristöministeriön esittämää velvoitetta sähköautojen latauspisteistä.

– Ympäristöministeriön lakiehdotus tarkoittaa huvipuistoyrittäjälle velvoitetta asentaa jopa 200 sähköauton latauspistettä ja hiihtokeskusyrittäjälle 100, sanoo alan etujärjestön, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa:n toimitusjohtaja Timo Lappi.

Kävijämääriltään suurimpiin kuuluvassa talvimatkailukeskuksessa Kittilän Levillä kyse olisi yli 50 latauspisteen rakentamisesta.

– Olemme ottaneet ympäristöasioita hyvin huomioon, mutta tämä on kaksipiippuinen juttu. Kyse olisi kohtuuttomista kustannuksista, kun parkkipaikatkin ovat vain kolmasosan vuodesta tiiviissä käytössä, sanoo hiihtokeskusyhtiö Levi Ski Resortin toimitusjohtaja Jouni Palosaari.

Maran laskelmien mukaan 100 latauspisteen rakentaminen maksaa noin 300 000 euroa.

Ympäristöministeriön ehdotuksen mukaan jo olemassa oleville yli 20 parkkipaikan pysäköintialueille pitäisi vuoden 2025 alkuun mennessä rakentaa latauspisteitä 10 prosenttia parkkipaikkojen kokonaismäärästä.

Levillä isoimmat parkkipaikat ovat hiihtokeskuksen ylläpitämiä. Sen lisäksi Kittilän kunta ylläpitää yhtä parkkipaikkaa. Latauspisteitä pitäisi ympäristöministeriön esittämällä mitoituksella rakentaa reilusti yli 50.

Tällä hetkelläkin Levillä voi jo ladata sähköauton akut täyteen. Latauspisteitä on kahdessa paikassa.

– Olemme varautuneet asiaan etukenossa. Norjalaiset käyttävät näitä latauspisteitä, sanoo Palosaari.

"Jos autoilu kallistuu, suomalaiset suuntaavat laivoille ja ulkomaille"

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa:n mielestä liikenteen päästöjen leikkausvelvoitteet näyttävät ylipäätään kohdistuvan vain tieliikenteeseen.

– Autoilun kallistuminen kotimaassa voi johtaa hiilidioksidipäästöjen kasvuun ulkomaille suuntautuvan lomalentoliikenteen ja viihderisteilyjen lisääntyessä, sanotaan Maran tiedotteessa.

Toimitusjohtaja Timo Lappi arvelee, että tämä linjaus ei välttämättä edes johda toivottuun hiilidioksidipäästöjen vähenemiseen.

– Suomalaiset matkailevat kotimaassa henkilöautoilla. Jos kotimaan automatkailu tulisi yhä kalliimmaksi polttoaineiden hintojen korottamisen, kilometriveron ja tietullien vuoksi, se edistäisi ulkomaille matkailua lentäen ja viihderisteilijöillä, sanoo Lappi.