Pääministeri Sanna Marinille (sd.) ja koko hallitukselle pääsiäisen alusviikko osoittautui todelliseksi piinaviikoksi. Päätöksenteko liikkumisrajoituksiin liittyen hajotti hallitusrintamaa. Vasemmistoliitto oli hyvin kriittinen esitystä kohtaan. Vihreät ja rkp empivät myös tapaa, jolla hallitus olisi halunnut suitsia ihmisten liikkumista pahimmilla epidemia-alueilla.
Hallituksen pihtisynnyttämä esitys pysähtyi keskiviikkona eduskunnan perustuslakivaliokuntaan (pev) kuin seinään. Lakiesitys ei pevin mukaan ollut oikeasuhtainen eikä välttämätön.