Kolumni: Ro­va­nie­men kau­pun­gin­hal­li­tuk­sen pitää estää ve­ro­va­ro­jen kaap­paus lait­ta­mal­la kylien säätiö ruotuun

Sää: Lapissa vii­kos­ta on tulossa märkä ja ma­ta­la­pai­nei­nen – "Paras mah­dol­li­suus lumi- ja rän­tä­sa­tee­seen on Kä­si­var­res­sa"

Pääkirjoitus: Ou­to­kum­mun bio­kok­si- ja -me­taa­ni­lai­tos tarjoaa in­ves­toin­ti­mah­dol­li­suuk­sia muil­le­kin yri­tyk­sil­le – te­räs­yh­tiö on saa­vut­ta­mas­sa pääs­tö­ta­voit­teen­sa

Tilaajille

Jotta ladut ja rinteet oli­si­vat aamulla kun­nos­sa, Levin yössä tehdään töitä – joskus tuis­kus­sa, joskus re­von­tul­ten lois­tees­sa

Kun rinteet illalla sulkeutuvat, neljä rinnekoneen kuljettajaa aloittaa työt. Ladut ajetaan aamun varhaisina tunteina

Sääolosuhteilla on suuri merkitys tampparikuskin työssä. Rinnekonekuljettaja Taito Ollila kertoo, että lumituiskuisella säällä näkyvyys heikkenee ja työn haasteellisuus nousee merkittävästi.
Sääolosuhteilla on suuri merkitys tampparikuskin työssä. Rinnekonekuljettaja Taito Ollila kertoo, että lumituiskuisella säällä näkyvyys heikkenee ja työn haasteellisuus nousee merkittävästi.
Kuva: Laura Leppäjärvi

Kun illalla Levin rinteet ovat tyhjentyneet  ja hissit sulkeutuneet,  on rinnekoneen kuljettajien työpäivä alkamassa. Joka yö Levin rinteitä huoltaa neljä kuljettajaa, joiden tehtävänä on huolehtia laskettelurinteiden kunnosta ja turvallisuudesta.

Siinä missä latukonekuskit aloittavat työnsä aamun varhaisina tunteina, ajoittuu rinteiden huoltaminen iltaan ja yöhön. Iltakuudelta alkava työvuoro päättyy yleensä vasta aamun varhaisina tunteina.