Parhaillaan valmistellaan Suomen junaliikenteen kilpailutusta vuodesta 2031 eteenpäin. Tausta-ajatuksena on lisätä kilpailua henkilöjunaliikenteeseen, jonka toivotaan samalla parantavan palveluita ja laskevan hintoja. Sinänsä varsin kannatettavia tavoitteita.
Iso ongelma piilee kilpailutuksen toteuttamistavassa. Hallitusohjelman linjausten mukaan ostoliikenne kilpailutetaan erillään markkinaehtoisesta junaliikenteestä. Tämä tarkoittaa sitä, että valtion ostopalveluliikenne ajetaan eri kalustolla, ja että aina on vaihdettava junaa.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut