Tor­nio­lai­nen Elina Alamäki odottaa syn­ny­tys­tä epä­tie­toi­suu­den val­las­sa – "En uskalla ottaa riskiä, että joudun syn­nyt­tä­mään tien päällä"

Merilappilaiset synnyttäjät ja neuvoloiden terveydenhoitajat odottavat kuumeisesti ohjeita, miten vuodenvaihteessa pitää toimia, kun synnytykset keskitetään Rovaniemelle.

Torniolainen Elina Alamäki on todennäköisesti yksi viimeisimmistä Länsi-Pohjan keskussairaalassa synnyttävistä. Perheen neljännen lapsen laskettu aika on 28. joulukuuta.
Torniolainen Elina Alamäki on todennäköisesti yksi viimeisimmistä Länsi-Pohjan keskussairaalassa synnyttävistä. Perheen neljännen lapsen laskettu aika on 28. joulukuuta.
Kuva: Karoliina Marttala

Synnytysten keskittämisestä johtuva epävarmuus varjostaa monen merilappilaissynnyttäjän raskautta. Loppuvuodesta synnyttäviä askarruttaa, kuinka pitkään Länsi-Pohjassa on mahdollista synnyttää, ja onko osastolla riittävästi henkilökuntaa töissä vuoden viimeisiin päiviin saakka.

Tammikuussa synnyttävien pitää puolestaan päättää, synnyttävätkö he Lapin keskussairaalassa Rovaniemellä vai hiljattain käyttöön otetussa Oulun uudessa synnytyssairaalassa.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Mainos
Lapin Kansan pelit

Pelaa Lapin Kansan digitaalisia pelejä

Aivojumppaa tai rentoa ajanvietettä – tutustu peleihin ja löydä suosikkisi

Aloita pelaaminen
Ilmoita asiavirheestä