Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Mainos: Lapin Kansan syys­lo­ma­tar­jous 5 viikkoa diginä ja pai­net­tu­na! Tilaa tästä.

Kolumni

Toi­mit­ta­jal­ta: Täl­lais­ta­kin on hyvä palvelu – asiakas on vaih­ta­mas­sa autoa, mutta os­taa­kin kaksi säh­kö­pyö­rää

Leena Talvensaari on Uusi Rovaniemi -lehden päätoimittaja.
Leena Talvensaari on Uusi Rovaniemi -lehden päätoimittaja.
Kuva: Jussi Leinonen

Liike oli juuri suljettu, ja yrittäjä istui jo autossaan valmiina lähtemään kotiin. Silloin näyteikkunan eteen pysähtyi pariskunta kurkistellen sisälle liikkeeseen.

Yrittäjä nousi autostaan ja kysyi, voisiko hän auttaa. Pariskunta kertoi vain jääneensä ihmettelemään heille uutta liikettä. Yrittäjä avasi liikkeen oven ja kutsui pariskunnan sisälle tutustumaan tarjontaan.

Tutustumiskäynnin seurauksena pariskunta osti kaksi sähköpyörää, molemmille oman. Alunperin pariskunta oli suunnitellut auton vaihtoa, mutta pyöräliikkeessä suunnitelma muuttui ja autoilu vaihtui sähköpyöräilyyn.

”Siitä lähtien olemme polkeneet kesät talvet – useampi tuhat kilometriä jo. Vilpitön kiitos, kun autoitte meitä tekemään hyvän valinnan”, kirjoittaa viestissään Jaana, joka osallistui Uuden Rovaniemen kyselyyn hyvästä asiakaspalvelusta.

Jaanan kiitokset menevät Urheiluhullulle, joka sai kyselyssä muitakin kehuja. Useita kiitoksia saivat myös muutamat muut liikkeet: muun muassa K-Supermarket Kauppatori, itsepalvelupesula Arctic Laundry, alusvaateliike Sensuelle, kodinkoneliike Euronics Valokulma ja Cafe Staar.

Kehuja ja kiitoksia riitti myös kymmenille muille yrityksille ja palveluille, sillä kyselyyn tuli kaikkiaan lähes 170 vastausta – huikea määrä siis. Kaikki kehut löytyvät tästä jutusta.

"Asiakkaan pitää kokea tulleensa kohdatuksi."

Millaista on hyvä asiakaspalvelu? Kyselyn vastauksista nousee esiin ehkä kaikkein olennaisin: asiakkaan pitää kokea tulleensa kohdatuksi.

Usein kohtaamiseen riittää ystävällinen hymy tai tervehdys, mutta joskus se vaatii enemmän työtä. Näin varsinkin, jos on kyse isosta ja asiantuntemusta vaativasta hankinnasta. Silloin asiakas osaa arvostaa sitä, että hänen toiveisiinsa ja tarpeisiinsa paneudutaan kelloa vilkuilematta. Silloin tuntuu, että myyjä tai asiakaspalvelija on tilanteessa aidosti läsnä.

Hyvää asiakaspalvelua saa taatusti muissakin yrityksissä kuin niissä, jotka saivat mainintoja kyselyssämme. Parissa vastauksessa todettiinkin, että Rovaniemellä saa hyvää palvelua joka paikassa. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että aito kohtaaminen on rovaniemeläisten palveluvaltti.

”Täältä sai paljon oppia etelään vietäväksi, ystävällinen kaupunki, palvelualtis”, kirjoittaa kyselyyn vastannut keravalainen.