Tältä näyttää Ruo­ka­sen­ka­dun pe­rus­kor­jat­tu osuus: pyö­räi­li­jät ja kä­ve­li­jät saivat li­sä­ti­laa, autojen ajorata ka­ven­tui

Pyörätie leveni kesän katuremontissa, istutukset tehdään ensi keväänä. Rakennetaanko uusi silta? Siitä päättää kaupunginvaltuusto ensi maanantaina.

Ruokasenkadun Valtakadun ja Rovakadun välinen osuus peruskorjattiin kesän ja syksyn aikana. Ensi vuonna on tarkoitus rakentaa uusi silta ja seuraavana Rovakadun ja Poromiehentien välinen katuosuus.
Ruokasenkadun Valtakadun ja Rovakadun välinen osuus peruskorjattiin kesän ja syksyn aikana. Ensi vuonna on tarkoitus rakentaa uusi silta ja seuraavana Rovakadun ja Poromiehentien välinen katuosuus.
Kuva: Pekka Aho

Rovaniemen keskustan halkaiseva Ruokasenkatu on jälleen avoinna liikenteelle. Rovakadun ja Valtakadun välisen katuosuuden peruskorjaus alkoi toukokuussa ja alkaa olla nyt istutuksia vaille valmis. Katutyön yhteydessä peruskorjattiin myös Ruokasenkadun puisto ja leikkipaikka.

Entiseen verrattuna autoilijoiden ajorata on Ruokasenkadulla kaventunut. Vastaavasti kevyt liikenne on saanut lähes neljän metrin tilan puiston puolella katua. Joukkoliikennekadun bussipysäkit on sijoiteltu entistä lähemmäs toisiaan vaihtojen sujuvuuden parantamiseksi.

Kadun ilme on muuttunut muun muassa reunakiveysten ja valopylväiden ansiosta.

Rovaniemen kaupungin teknisten palveluiden suunnittelupäällikkö Aku Raappanan mukaan työt etenivät aikataulussa ja ilman suurempia yllätyksiä.

– Kesä oli hyvä rakentamiselle myös siksi, että lumetonta aikaa on riittänyt pitkään, hän sanoo.

Luvassa rauduskoivuja ja puistolehmuksia

Karjalapatsaan muistomerkkiä ympäröivää kiveystä viimeisteltiin viime perjantaina. Työn touhussa Urho ja Aleksi Kiippa sekä Teppo Nipuli.
Karjalapatsaan muistomerkkiä ympäröivää kiveystä viimeisteltiin viime perjantaina. Työn touhussa Urho ja Aleksi Kiippa sekä Teppo Nipuli.
Kuva: Pekka Aho

Kaupunginpuutarhuri Mirja Vääräniemen mukaan katualueen reunaan istutetaan puistolehmuksia ja puistoon myös rauduskoivuja

– Näin saadaan myös perinteistä puustoa puistoon, vaikkei koivu olekaan yhtä pitkäikäinen kuin lehmus.

Koivun eduksi Vääräniemi mainitsee nopeakasvuisuuden, vaikka se onkin herkempi juurten kolhuille, ilman pienhiukkasille ja muille kaupunkiympäristön kuormittaville tekijöille.

Puiden lisäksi puistoon istutetaan keväällä pensaita, perennoita ja ryhmäkasveja.

Viime viikolla valmistunutta lasten leikkipaikkaa käyttää Vääräniemen mukaan erityisesti läheinen yksityinen päiväkoti Sunnarborg, mutta myös alueen asukkaat ja muut kaupunkilaiset.

– Paikka on ahkerassa käytössä myös talven kuukausina, joten huonoon kuntoon päässeen leikkipaikan peruskorjaus puolsi paikkaansa.

Kadun peruskorjaus maksoi 776 000 euroa, puiston ja leikkipaikan 360 000 euroa ja vesihuoltotyöt 213 000 euroa. Pääurakoitsijana toimi Kaukomaa Oy.

Uusi leikkipaikka avautui viime viikolla. Sitä reunustavat ainoat peruskorjauksessa säästyneet puut.
Uusi leikkipaikka avautui viime viikolla. Sitä reunustavat ainoat peruskorjauksessa säästyneet puut.
Kuva: Pekka Aho

Kolmen vuoden kokonaisuus

Ruokasenkadun uudistamisen on tarkoitus jatkua ensi kesänä uuden sillan rakentamisella kadun jatkeeksi Nelostien ylitse Lapinkävijäntielle. Kaupunginvaltuusto päättää sillan toteuttamisesta ensi maanantain kokouksessaan. Kaupunginhallituksen talousarvioesityksessä sillalle on varattu 1,6 miljoonan euron määräraha.

Silta sijoittuisi vanhan rautatieaseman läheisyyteen ja yhtyisi Lapinkävijäntielle viime kesänä rakennettuun kiertoliittymään. Alueen liikennejärjestelyjä silta muuttaisi myös siten, että autoliikenne Poromiehentieltä päättyisi uuden sillan kohdalle.

Sillan rakentamisen jälkeen vuorossa olisi kesällä 2022 Ruokasenkadun Poromiehentien ja Rovakadun välisen osuuden peruskorjaus. Kaupunginhallituksen hyväksymässä taloussuunnitelmassa määräraha peruskorjaukselle on miljoona euroa. Ruokasenkadun sillan ja katuosuuden peruskorjaukseen on tarkoitus hakea myös valtion avustusta.

Kohennusta kevyelle liikenteelle

Perukorjauksessa Ruokasenkadulle asennettiin pyörätelineitä, joihin pyörän saa kiinnitettyä lukolla.
Perukorjauksessa Ruokasenkadulle asennettiin pyörätelineitä, joihin pyörän saa kiinnitettyä lukolla.
Kuva: Pekka Aho

Kokonaisuuden valmistuttua Lapinkävijäntieltä kulkisi yhtenäinen kevyen liikenteen väylä Valtakadulle asti. Risteyksissä väistämisvelvollisuus olisi autoilijoilla.

– Myös pyöräilijöiden osalta. Kävelijöitähän suojateillä tulee väistää jo nyt, Raappana huomauttaa.

Tämän kesän remontin jälkeen Ruokasenkatua etenevä pyöräilijä joutuu vaihtamaan kadun toiselle puolen Rovakadun kohdalla.

Kuten muuallakin keskustassa, nopeusrajoitus Ruokasenkadulla on 30 kilometriä tunnissa. Autoilijoita ohjataan tähän entistä kapeammalla ajoradalla ja korotetuilla suojateillä, jollaiset on suunniteltu Rovakadun ja Kansankadun risteyksiin.

Ruokasenkadun jälkeen peruskorjausta odottaa Poromiehentie osuudella Ruokasenkatu–Koskikatu. Tämän jälkeen vuorossa on Valtakatu, joka kehystää keskustan ruutukaava-aluetta Lapinkävijäntien tavoin.

Raappanan mukaan myös Valtakadulle on suunniteltu kiertoliittymä Ruokasenkadun risteykseen, joka sekin parantaisi kevyen liikenteen sujuvuutta.


Peruskorjaus muutti myös autojen pysäköintiä Ruokasenkadulla.
Peruskorjaus muutti myös autojen pysäköintiä Ruokasenkadulla.
Kuva: Pekka Aho

Kevyen liikenteen kestokyky tutkitaan

Nelostien ylittävän kevyen liikenteen sillan kunto tutkitaan vielä tänä syksynä. Tavoitteena on, että se säilyisi käytössä vielä vuoden 2022 peruskorjauksen ajan.

– Näin taattaisiin kevyen liikenteen sujuvuus myös rakennustöiden ajan. Sillan suurin kuormitus syntyy aurauskalustosta, joten kestävyys pitää selvittää pian. Muutaman vuoden takaisessa selvityksessä sillan kunto todettiin jo varsin heikoksi, Raappana sanoo.


Lue lisää: Ka­tu­gal­lup: Mitä mieltä olet uudesta Ruo­ka­sen­ka­dus­ta? Entä tar­vi­taan­ko uusi silta?