Rakentaminen: Bud­jet­ti paukkui rajusti yli: Lapin kes­kus­sai­raa­lan laa­jen­nus maksaa jopa 40 mil­joo­naa euroa ar­vioi­tua enemmän

Uutisanalyysi: Su­per­tap­pa­jia vai nälkään kuol­lei­ta poroja?

Kolumni: Kuka ha­luaa­kaan sopia työ­eh­dois­ta ja pal­kois­ta pai­kal­li­ses­ti ja kuka taas ei?

Mainos: Yhtä tuore kuin jär­ves­tä nos­tet­tu rautu. Tilaa Lapin Kansa 1kk 1 €. Klikkaa ti­laus­si­vuil­le.

Tilaajille

Sata ki­lo­met­riä alle kol­mel­la eu­rol­la? Tällä säh­kö­au­tol­la se on oi­keas­ti mah­dol­lis­ta – ainakin ke­sä­ke­leis­sä

Skoda Enyaqissa sähkö tuntuu aivan luonnolliselta voimaratkaisulta, ilman latausvaikeuksia ja liian monimutkaisia ajotietokoneen valikkoja. Näillä eväillä töpselienergia voittaa nopeasti uusia ystäviä.

Skoda Enyaqin perusrakenne on yhteinen Volkswagen ID.4:n kanssa.
Skoda Enyaqin perusrakenne on yhteinen Volkswagen ID.4:n kanssa.
Kuva: Kari Pitkänen

Ajomatkan jälkeen oli hyvä mieli. Trippimittari näytti 315 kilometriä ja ajotietokone 19,5 kWh:n keskikulutusta sadalla kilometrillä. Ja auto oli sentään iso ja tuulipinta-ala melkoinen!

Skodan uusi sähköauto Enyaq iV yllätti positiivisesti. Jos tuon määrän sähköä lataisi kotona sähkön 15 eurosentin kilowattituntihinnalla, sadan kilometrin ”polttoainekulut” jäisivät alle kolmeen euroon. Normaalissa maantieajossa tämä vaikutti erinomaiselta tulokselta.