Hiihto: MM-kul­taa tuli! Niko Anttola hal­lit­si vapaan kisaa läh­dös­tä maaliin

Pääkirjoitus: Seu­raa­van pää­mi­nis­te­rin puo­lue­kan­ta on vielä ar­voi­tus – ­var­maa on, että hal­li­tus­neu­vot­te­luis­ta tulee en­nä­tys­vai­keat

Uutisten viikko: Näin koulut saavat Lapin Kansan di­gi­tun­nuk­set käyt­töön­sä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Säh­kö­au­to käyt­tö­tar­peen mukaan – Mau­la­lai­nen Juhani Jär­ven­pää käy täys­säh­kö­au­tol­laan kaup­pa­reis­sut, mutta ei lähde au­tol­laan Ete­lä-Suo­meen

Juhani Järvenpää hankki Nissan Leafin viime vuoden syksyllä. Mies on ollut tyytyväinen hankintaansa. Sähköautojen latauspisteet yleistyvät. Sellainen löytyy muun muassa Neste K Lapintuulen asemalta Kemin etelälaidalta.
Juhani Järvenpää hankki Nissan Leafin viime vuoden syksyllä. Mies on ollut tyytyväinen hankintaansa.
Juhani Järvenpää hankki Nissan Leafin viime vuoden syksyllä. Mies on ollut tyytyväinen hankintaansa.
Kuva: Jouni Valikainen

Keminmaan Maulassa asuva Juhani Järvenpää nimittää viime vuonna hankkimaansa täyssähköauto Nissan Leafia kauppakassiksi. Ja parhaaksi sellaiseksi, kun ottaa huomioon perheen käyttötarpeet. Perheen toinen auto on dieselillä käyvä Volkswagen Passat, mutta se saa rauhassa odotella katoksen alla.

– Olen ottanut Passatin pois liikennekäytöstä. Autolle ei ole ollut käyttöä, joten harkitsen myös sen myymistä. Perheemme ajot luonnistuvat hyvin sähköautolla. Kaksi Etelä-Suomen reissua tein junalla, Juhani Järvenpää kertoi.

Nissan lupaa täydellä akulla Leafille toimintasäteeksi hyvissä olosuhteissa 280 kilometriä.

– Rapian 25 asteen pakkasella matkan pituus jää hieman yli  sataan kilometriin. Lämmityslaite vie paljon akun virtaa. Kuuden kilowatin lämmitin varmistaa, että auto on lämmin 15 minuutissa.

Nissan Leaf kuuluu pieniakkuisten sähköautojen luokkaan. Järvenpää pystyy hoitamaan kaikki päivittäiset asioimiset vuonna 2021 rekisteröidyllä autollaan. Haaparannan reissu onnistuu akkua lataamatta Maulasta pariinkin kertaan.

– Pystyn lataamaan  40 kWh:n akun tavallisella verkkovirralla. Kun laitan auton illalla lataukseen, niin akku on aamulla täynnä virtaa.

Helsinkiin asti Järvenpää ei lähde Leafillä ajamaan.

– Yksinkertaisesti siitä syystä, että pieniakkuista autoa pitää ladata useamman kerran. Jos vaimo lähtee mukaan, niin silloin voimme ottaa Passatin liikennekäyttöön.  Auton ottaminen takaisin liikennekäyttöön on maksutonta ja liikennekäytöstä poistaminenkin maksaa vain muutaman euron, Järvenpää kertoo.

Jos ottaa ajoneuvon liikennekäytöstä poistojen välillä liikennekäyttöön, lähetetään käyttöajalta aina vähintään kymmenen euron suuruinen ajoneuvoverolippu.

Suomessa halvimmat täyssähköautot maksavat  hieman päälle 20 000 euroa. Toki kalliimpiin saa käytettyä yli 100 000 euroa. Nissan Leafin hinta pyörii 30 000 euron tietämillä. Uusiin täyssähköautoihin saa valtiolta myös 2 000 euron hankintatuen.

Täyssähköautolla ajaminen on huomattavasti edullisempaa kuin bensa- tai dieselautolla. Bensan ja dieselin hinnat ovat olleet kovassa nousussa.

– Meillä kilowattitunti maksaa siirtoineen noin 15 senttiä. Sadan kilometrin ajossa sähköä kuluu vajaan neljän euron verran. Bensa-autolla käyttökustannukset samalla matkalla ovat helposti neljätoista euroa. Täyssähköautossa on myös polttomoottoriautoa edullisemmat vakuutukset ja verot, Juhani Järvenpää kertoo.

Järvenpään ostopäätöstä tukivat myös ympäristöasiat.

– Jos sähköauto saastuttaisi polttomoottoriautoa enemmän, niin en olisi hankkinut sähköautoa.

Sähköautojen osalta puheeksi nousee akkujen kestävyys.

– Olen kuullut, että 2012 hankituissa Leafeissä on vielä alkuperäiset akut käytössä. Oman autoni akuilla on kahdeksan vuoden takuu. Akuston uusiminen Leafiin maksaisi 4000-5000 euroa.

Täyssähköautojen yleistymisen vuoksi myös vaihdokeissa on entistä enemmän täyssähköautoja. Osa on tuotu ulkomailta.

– Ulkomailta tuotujen autojen lämmityslaitteiden teho kannattaa tarkastaa ennen ostopäätöstä, Juhani Järvenpää opastaa.

Taustaa

Täyssähköauto

Täyssähköauton voimanlähteenä on sähkömoottori ja energiavarastona akusto.

Täyssähköauto tarvitsee latauspisteen.

Latauspisteitä voi rakentaa myös yksityisille kiinteistöille.

Täyssähköautomallien tarjonta on lisääntymässä.

Autojen määrän ennustetaan kasvavan, kun markkinoille tulee lisää pienen ja keskiluokan uusia malleja.

Yleistymistä vauhdittavat akkutekniikan kehitys ja sähköauton matala verotus.

Sähköauto on hiljainen ja paikallisesti päästötön.

Huollontarve pienempi kuin polttomoottoriautossa.

Lähde: Motiva Oy
Täyssähköautojen myyntikäyrät nousussa
Jouni Valikainen

Bensan ja dieselin hinnannousu rokottaa autoilijoiden lompsia. Hinnan nousu on saanut autoilijat miettimään entistä enemmän täyssähköauton hankintaa. Eikä vain miettimään vaan tekemään myös ostopäätöksiä.

– Täyssähköautojen myynnissä on ollut bensan ja dieselin hinnannousun vuoksi selvä kasvupiikki. Tämä näkyy siinäkin, että käytetyt sähköautot vaihtavat lyhyellä aikavälillä omistajaa, Keminmaan Pörhön myyntipäällikkö Ville Toivanen kertoo.

Tämän vuoden rekisteröintitietojen mukaan Meri-Lapissa sekä Tornionjoki- ja Muonionjokivarressa rekisteröidyistä 151 henkilöautosta 21 on täyssähköautoja. Viime vuonna rekisteröidyistä 778 henkilöautosta 59 kulki täysin sähköllä.

Täyssähköautojen saatavuus ei ole tällä hetkellä paras mahdollinen. Osa tilauksista on tehty jo viime vuonna.

–Komponenttisaatavuus vaikuttaa koko autoteollisuuteen, mihin Ukrainan tilanne tuo oman haasteensa. Sähköautojen kolmen kuukauden perustoimitusaikaan saa joitakin malleja, yksittäisiä autoja voi saada nopeastikin ja pahimmillaan odotusaika voi olla jopa vuosi, Toivanen sanoo.

Sähköauton hankinnassa asiakkaiden valintaan on vaikuttanut ajamisen käyttökustannukset ekologisuutta enemmän.

– Myös huoltokustannukset täyssähköautoissa ovat edullisemmat. Esimerkiksi meidän myydyimmissä Volkswageneissa ID.4:ssä ja ID.3:ssa huoltoväli on kaksi vuotta ilman kilometrirajaa. Huoltokustannuksissa tulee merkittävästi säästöä verrattuna bensiini- ja dieselkäyttöisiin henkilöautoihin johtuen pidemmistä huoltoväleistä ja siitä, ettei autoihin tarvitse vaihtaa muun muassa öljyjä. Ville Toivanen kertoo.

Myös Kemin Wetterillä täyssähköautojen kysyntä on vilkastunut. Polttoaineiden kallistumisen lisäksi kysyntään on vaikuttanut eri merkkien ja mallien lisääntyminen.

– Täyssähköautojen toimintamatkat ovat pidentyneet, mikä on vaikuttanut sähköautojen myyntiin. Latauspisteiden määrä on myös lisääntynyt kauppakeskuksissa ja huoltoasemilla, Kemin Wetterin paikallispäällikkö Jussi Majanen luettelee.

Kemin Wetterin asiakkaat ovat aiemmin painottaneet tasaisesti sähköautoilun edullisuutta ja ekologisuutta. Nyt painopiste on hieman muuttunut.

– Polttoainekeskustelun myötä asiakkaat ovat ilmaisseet enemmän tyytyväisyyttä ajamisen huokeuteen eli talousasiat painottuvat. Toki niitäkin on, jotka kertovat hankkineensa taloonsa aurinkopaneelit ja sen jälkeen sähköauton.

Jussi Majanen uskoo, että tulevaisuudessa sähköautojen kauppa kasvaa edelleen.

– Neljän viiden vuoden kuluttua uusien autojen myynti on sähköautopainotteista. Se vaatii luonnollisesti toimivaa latausverkkoa.

Wetterillä täyssähköautoista Volvo XC40, Hyundai Ionic 5 ja Kona sekä Skoda Enyaq ovat suosittuja merkkejä. BMW:ltä tuli vastikään markkinoille i4 malli, jonka toimintasäteeksi luvataan ihanneolosuhteissa jopa 585 kilometriä.