Pääkirjoitus: Kunta 2.0 on jo ovella: Kun so­te-taak­ka karisee har­teil­ta, kun­nas­ta tulee ennen kaikkea kas­vat­ta­ja, kou­lut­ta­ja ja hyvän elin­ym­pä­ris­tön tur­vaa­ja

Hukkumiset: Joka toisen huk­ku­mi­sen taus­tal­la piilee suo­ma­lai­sil­le tyy­pil­li­nen sairaus

Tilaajille

Saa­me­lais­alueel­ta 1800–1900-lu­vuil­la ylös kai­ve­tut vai­na­jat kät­ke­tään maahan uu­del­leen Ina­ris­sa ja Uts­joel­la

Inarin Vanhahautuumaasaari on ollut Pielpajärven kirkon hautausmaana 1700-luvulla ainakin vuoteen 1793 saakka, jolloin vihittiin käyttöön toinen, uusi Hautuumaasaari.
Inarin Vanhahautuumaasaari on ollut Pielpajärven kirkon hautausmaana 1700-luvulla ainakin vuoteen 1793 saakka, jolloin vihittiin käyttöön toinen, uusi Hautuumaasaari.
Kuva: Eija Ojanlatva, Saamelaismuseo Siida

Saamelaisalueen hautausmailta 1800–1900-luvuilla kaivetut vainajat palautetaan 7.–8. elokuuta Inarin Vanhahautuumaasaareen, Utsjoen Pyhä Ulriikan kirkon hautausmaalle ja Nellimin ortodoksiselle hautausmaalle, kertoo saamelaismuseo Siida tiedotteessa.

Vuonna 1995 Inarin Vanhahautuumaasaareen palautettiin Helsingin yliopiston biolääketieteen laitoksen anatomian osastolta 95 saamelaisvainajan jäänteet. Anatomian osastolle jäi kuitenkin vainajia. Vuonna 2001 anatomian osaston kokoelman saamelaisvainajat siirrettiin säilytettäväksi saamelaisalueelle, Inarin Saamelaismuseo Siidaan.