Vaalikone: Katso Lapin Kansan vaa­li­ko­nees­ta, kuka eh­dok­kais­ta on lä­him­pä­nä aja­tus­maail­maa­si

Podcast: Miksi edes kam­pan­joi­da, kun edus­kun­ta­paik­ka vaatisi ih­met­tä? Vie­raa­na Eemeli Kajula ja Elina Kuula

Kysely: Oletko kokenut tai to­dis­ta­nut häi­rin­tää ur­hei­lus­sa?

Mainos: Mitä enemmän tiedät sitä helpommin äänestät, tilaa tästä Lapin Kansa 2 kk 59,90 euroa

Tilaajille

Ro­va­nie­men kes­kus­tas­sa py­sä­köi­nyt nainen sai park­ki­sa­kon, kun Ea­sy­Park-py­sä­köin­ti­so­vel­lus pai­kan­si väärin – oikeus rat­kai­si, onko käyt­tä­jä syypää vai ei

Onko kännykän parkkisovelluksen käyttäjän vika, jos sovellus tekee virheellisen paikannuksen ja siitä seuraa pysäköintivirhemaksu?

Tällainen kysymys tuli vastikään ratkaistavaksi Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen.

Jutussa oli kyse vuoden 2021 marraskuun lopun tapahtumista, kun autolla liikkunut nainen pysäköi ajokkinsa Rovaniemen keskustassa Korkalonkadun varteen. Hän maksoi pysäköinnin yleisesti käytetyllä EasyPark-pysäköintisovelluksella.

Sen toiminta perustuu älypuhelimen automaattiseen GPS-paikannukseen, jonka perusteella sovellus antaa kartalla oikean pysäköintialueen koodin ja veloittaa maksun käyttäjän luottokortilta.  Tarvittaessa paikkaa on mahdollista muutella kartalla myös käsin. Sovelluksessa pitää olla syötettynä myös auton rekisteritunnus.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.