Jalkapallo: "Oli hienoa huo­ma­ta, että seu­ral­la on kova luotto osaa­mi­see­ni", ku­vai­lee ro­va­nie­me­läis­jal­ka­pal­loi­li­ja Vilma Koi­vis­to siir­toaan yhteen Ruotsin huip­pu­jouk­kueis­ta

Pääkirjoitus: Venäjä jatkaa hyb­ri­di­ope­raa­tio­taan Suomen rajalla niin kauan kun se katsoo hyö­ty­vän­sä siitä

äänestä: Mikä on vuoden 2023 sy­käh­dyt­tä­vin lap­pi­lai­nen ur­hei­lu­ta­pah­tu­ma? Äänestä suo­sik­kia­si ja osal­lis­tu ar­von­taan

Mainos: Lapin Kansa Digi 13,90 €/kk – tilaa tästä

Tilaajille

Rah­ti­rek­ka pääsee rajan yli Norjaan seit­se­män ket­tin­gin turvin –Norja ottaa käyt­töön maail­man tiu­kim­mik­si sanotut ren­gas­sään­nöt ensi vuonna

Suomessakin on herätty pohtimaan renkaita, määräyksiä uusitaan ehkä ensi vuonna.

Rekalla tavaraa Norjan rajan yli rahtaavalla täytyy olla rutkasti rautaa ja pitävät pyörät, siis pohjoismaiseen talveen sopivat renkaat ja jopa seitsemät lumiketjut, joiden vieläpä täytyy sopia renkaisiin. Lisäksi kuskin olisi hyvä osata sompailla ratin takana niin, että ajoneuvo pysyy liikkeessä ja tiellä oikealla kaistalla.

Norjan tiehallinnon palveluksessa raskasta liikennettä valvova Martti Saijets sanoo havainneensa, että renkaat ja kalusto ovat nyt aiempaa parempia. Saijets kertoi liikennevalvonnasta Neidenissä tullissa Suomen rajan tuntumassa.

Norjassa tehostettiin viime keväänä valvontaa vakavan onnettomuuden takia. Nuori mies kuoli, kun rekan perävaunu teilasi hänet autoonsa tammikuussa E8-tiellä Tromssan lähellä.

Lue Digiä _vain 1 €/kk_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita