-

Po­ron­hoi­ta­ja – vai pe­don­hoi­ta­ja?

Suurpedot ovat vieneet Leo Juntuselta viitisensataa poroa kuuden vuoden aikana. Valtio on maksanut niistä 830 000 euroa.

Suurpedot ovat vieneet Leo Juntuselta viitisensataa poroa kuuden vuoden aikana. Valtio on maksanut niistä 830 000 euroa.

Tästä on maalaisjärki kaukana, sanoo suomussalmelainen Leo Juntunen, 73.

– Mutta minkäpä mahtaa. Valtio on päästänyt tilanteen tällaiseksi. Se on päättäjien häpeä, ei minun.

Juntunen on Hossa-Irnin paliskunnan poronhoitaja – ja samalla pedonhoitaja, jos sana sallitaan.

Hänen porojaan eivät syö niinkään ihmiset kuin suurpedot.

Vuosina 2016–2021 sudet, ahmat, ilvekset ja karhut veivät Leo Juntuselta yhteensä viitisensataa poroa.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa

Ilmoita asiavirheestä