Nyt hiki virtaa! Ro­va­nie­men kau­pun­ki on jär­jes­tä­nyt kesän aikana mak­sut­to­mia ul­ko­tree­ne­jä ikä­ih­mi­sil­le – "Ke­vääl­lä osa sul­keu­tui ko­tiin­sa ja liik­ku­mi­nen lakkasi ko­ko­naan"

Ikäihmisille järjestetään viikoittain ilmaisia liikuntatunteja kaupungin ulkoliikuntapaikoilla. Torstaina treenattiin Keskuskentän ulkolaitteilla. Kuvassa on menossa alkulämmittely.
Ikäihmisille järjestetään viikoittain ilmaisia liikuntatunteja kaupungin ulkoliikuntapaikoilla. Torstaina treenattiin Keskuskentän ulkolaitteilla. Kuvassa on menossa alkulämmittely.
Kuva: Pekka Aho

Torstaiaamu alkaa kovalla puuskutuksella Keskuskentällä. Aurinko on alkanut paistaa harmaiden sadepäivien jälkeen, ja nyt onkin hyvä saada taas hiki irtoamaan.

Rovaniemen kaupungin liikuntapalvelut on järjestänyt kesän aikana maksuttomia ulkoliikuntatunteja ikäihmisille. Tunnin treeni alkaa alkulämmittelyllä, jonka jälkeen osa lähtee kävelemään rataa ympäri ja osa aloittaa kuntopiirin kentän ulkolaitteilla.

Tunnit ovat suunnattu yli 70-vuotiaille ja niitä tarjotaan maanantaista torstaihin ympäri kaupunkia. Torstaina Keskuskentälle oli saapunut liki 30 osallistujaa.

– Ensimmäisinä tunteina paikalla oli jopa 60 henkilöä. Kesän mittaan porukka on vähentynyt, kun on tullut sukulaisia käymään ja muita kiireitä, kertoo ryhmän toinen ohjaaja Meri Peuhkurinen.

– Kaverit ovat lähteneet jo hillasuolle! ryhmäläiset nauravat.

Korona vähensi liikuntaa

Kaupunki on järjestänyt pitkin vuotta myös lukuisia muita maksuttomia ja maksullisia liikuntaryhmiä senioreille, esimerkiksi uinti-, tasapaino- ja kuntosaliryhmiä. Kaikki liikuntakurssit kuitenkin jouduttiin perumaan maaliskuussa koronan takia.

Liikuntaryhmiä ohjannut kaupungin liikuntakoordinaattori Tommi Kanala siirtyi silloin työskentelemään kaupungin ikäihmisiä tavoittavaan puhelinpalveluun. Puhelinavussa kartoitettiin ikäihmisten hyvinvointia karanteenin aikana.

Puhelimitse käydyissä keskusteluissa kävi ilmi, että monen liikkuminen oli tyssännyt karanteenisuositukseen. Halukkaille annettiin ohjeita ja vinkkejä kotitreeniin ja lihashuoltoon puhelimitse.

– Osa sulkeutui kotiinsa ja liikkuminen lakkasi kokonaan. Tässä kohtaa valtio olisi voinut antaa selkeämmät ohjeet, että kävelemään ja ulkoilemaan saa lähteä, Kanala toteaa.

"Rovaniemellä on hyvillä laitteilla varustettuja ulkoliikuntapaikkoja, joissa voi omatoimisesti käydä treenaamassa."
Tommi Kanala
Rovaniemen kaupungin liikuntakoordinaattori

Lihaskuntoa ja tasapainoa

70-vuotias Elina Jylhänlehto kävelee päivittäin ja muisti liikkua myös karanteenisuosituksen aikana. Hän on huomannut liikunnan tuomat hyödyt: ”On paljon notkeampi olo eikä joka paikkaa särje. Näillä tunneilla on hyvät ohjaajat.”
70-vuotias Elina Jylhänlehto kävelee päivittäin ja muisti liikkua myös karanteenisuosituksen aikana. Hän on huomannut liikunnan tuomat hyödyt: ”On paljon notkeampi olo eikä joka paikkaa särje. Näillä tunneilla on hyvät ohjaajat.”
Kuva: Pekka Aho

Liikuntakoordinaattori Kanala on ollut onnellinen siitä, että maksuttomien liikuntatuntien järjestäminen onnistui tänä kesänä, koska ne ovat olleet suosittuja ja saaneet ikäihmiset liikkeelle.

Pyrkimyksenä on parantaa edellytyksiä asua kotona ja tietysti kohentaa elämänlaatua.

– Tarkoituksena on tarjota matalan kynnyksen liikuntapalveluita senioreille. Tunneille voi tulla ihan vaikka kävelemään ja lihaskuntoa tehdään kehon omalla painolla. Siellä on mahtava tunnelma, kun hikoillaan posket punaisina ja välillä tukka putkella, Kanala nauraa.

Yli 70-vuotiailla kehon lihasmassa alkaa merkittävästi vähentyä, ja siksi kevyt päivittäinen liikunta on ratkaisevan tärkeää.

– Olennaista on erityisesti lihaskunnon ja tasapainon ylläpitäminen. Samalla liikunta parantaa nivelten hyvinvointia, lisää liikkuvutta, parantaa unen laatua ja virkistää mieltä, Kanala listaa.

Tuntien aikana liikkuvuutta ja voimaa parannetaan kyykyillä, askelkyykyillä ja vatsalihasliikkeillä. Sen lisäksi Keskuskentän tunneilla on mukana potkulautoja, jotka kehittävät tasapainoa ja voimaa jaloissa.

Vaihtelevia liikuntatunteja järjestetään Keskuskentällä, Ounasrinteen tekonurmella, Kirkkolammella ja Saarenkylän urheilukentällä.

– Rovaniemellä on hyvillä laitteilla varustettuja ulkoliikuntapaikkoja, joissa voi omatoimisesti käydä treenaamassa. Siellä soisi käyvän enemmänkin porukkaa, etenkin aamupäivisin on varsin hiljaista, Kanala vinkkaa.

Keskuskentällä oli torstaina noin kolmekymmentä liikkujaa. Alkulämmittelyllä saatiin keho vetreäksi, sen jälkeen jatkettiin lihaskuntoliikkeillä.
Keskuskentällä oli torstaina noin kolmekymmentä liikkujaa. Alkulämmittelyllä saatiin keho vetreäksi, sen jälkeen jatkettiin lihaskuntoliikkeillä.
Kuva: Pekka Aho

Hanke päättyy vuoden lopussa

Viikoittain järjestettävät treenit ovat osa Voimaa vanhuuteen -terveysliikuntahanketta, johon Rovaniemi valittiin mukaan vuonna 2017. Kursseja on järjestetty ympäri vuoden vuodesta 2018 alkaen.

Hankkeen kohderyhmänä ovat yli 75-vuotiaat, ja tavoitteena on kehittää ja lisätä iäkkäille tarkoitettua liikuntaneuvontaa, ohjattua liikuntaa ja arkiliikunnan mahdollisuuksia sekä ulkoilua. Hankkeen alkuvaiheessa kaupunki järjesti liikuntaraadin, jossa kohderyhmän edustajat saivat itse kertoa, minkälaisia liikuntapalveluita he kaipaisivat.

Hanke päättyy tämän vuoden lopussa. Kanala kertoo, että ikäihmisten terveysliikuntapalveluita aiotaan jatkaa hankkeen päätyttyä. Hän toivoo, että ne voidaan toteuttaa jatkossakin maksuttomana.

– Ainakin vuoden loppuun asti toimintaa jatketaan maksuttomana.

Lisätietoa kaupungin maksullisista senioriliikuntaryhmistä rovaniemi.fi/Vapaa-aika/Liikunta/senioriliikunta.

Aikataulu

Kesäliikunnan viikkohjelma

Ma klo 10–11 Ounasrinteen tekonurmellla, Matkajängätie.

Ti klo 10–11 puistokierros Kirkkolammella, lähtö Veitikantien jäätelökioski.

Ke klo 10–11 Saarenkylän urheilukentällä, Napapiirintie 10.

To klo 9–10 Keskuskentän radalla.

Tuntien ohjelma: kävely, voimistelu/lihaskuntoliikkeet ja venyttely.

Osallistuthan tunneille vain terveenä, muistat toteuttaa hyvää käsi- ja yskimishygieniaa ja pitää 1–2 metrin turvavälin kanssaliikkujiin.

Maksuttomat tunnit järjestetään 31. heinäkuuta asti.