Lapin aluevaltuusto kokoontui maanantaina Rovaniemellä. Valtuustoon kuuluu 59 jäsentä.
Kuva: Pekka Aho
Lapin aluevaltuusto päätti maanantaina osana Lapin hyvinvointialueen säästölinjauksia, että synnytykset ja osa ympärivuorokautisesta päivystyksestä keskitetään Lapin keskussairaalaan Rovaniemelle.
Periaatteellinen päätös tarkoittaa, että synnytystoiminta ja päivystysaikaiset leikkaukset Länsi-Pohjan keskussairaalassa Kemissä voidaan lopettaa. Tarkemmat suunnitelmat ja aikataulut tarkentuvat myöhemmin.