Ennakkoäänestyksen loppukiri käyntiin: Reilu vii­den­nes lap­pi­lai­sis­ta ää­nes­tä­nyt, pel­lo­lai­set kär­jes­sä, me­ri­lap­pi­lai­set ovat ak­ti­voi­tu­neet – tiis­tai­na vii­mei­nen en­nak­ko­ää­nes­tys­päi­vä

Aluevaalien vaalikone: Katso sopiva ehdokas täältä

Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Lu­ki­jal­ta: Ne­los­tien kat­ta­mi­nen avaa lois­ta­via mah­dol­li­suuk­sia – vanha asema voidaan siirtää Ase­ma­pääl­li­kön talon viereen

Kirjoittajan mielestä vanha rautatieasema voitaisiin siirtää toiselle puolelle Poromiehentietä samalla, kun Rovaniemen keskustaa halkova Nelostie katettaisiin.
Kirjoittajan mielestä vanha rautatieasema voitaisiin siirtää toiselle puolelle Poromiehentietä samalla, kun Rovaniemen keskustaa halkova Nelostie katettaisiin.
Kuva: Anssi Jokiranta

Väinö Jalkasen kolumni (UR 17.3.) sai jääräpäisen vastustukseni sillan rakentamisesta aseman viereen kerralla toisinajattelijaksi. Hänen ajatuksensa avaa loistavia mahdollisuuksia, ja onneksi nyt onkin hänen mainitsemansa aikalisä käsillä. Se kannattaa käyttää huolella ja hätiköimättä.

Aiemmin on esitetty vanhan aseman siirtämistä kokonaan toiseen paikkaan. En muista, oliko siinä esitystä uudesta paikasta.

Ehdotan että siirretään rakennus tien toiselle puolelle, Asemapäällikön talon kanssa luontevasti vierekkäin. Lyseon puolella on tilaa. Samalla siirretään museoveturi Ratakadun pusikosta samaan yhteyteen em. rakennusten kanssa.

Sijoitus tekisi kunniaa kaikille kolmelle. Vanhaan asemaan voisi sijoittaa vaikkapa moottorikelkkamuseon tai jonkin muun. Parempia ideoita löytyy varmasti.

Poromiehentien osuus Ruokasenkadulta Ainonkadulle katkaistaan. Yhteys Rinteenkulman parkkiin tehdään yksisuuntaisella rampilla samaan aukkoon Nelostien rampin kanssa. Asemarakennusten läheisyyteen tulisi enemmän tilaa ja samalla autoliikenne niiden edessä vähenisi.

Olen vuonna 2009 ehdottanut yleisöosastoissa kauppatorin siirtämistä Nelostien päälle rakennettavalle katteelle. Uudistin ehdotukseni 2011.

Silloinen ajatukseni torin sijoittamisesta oli tunnelin pohjoispuolelle. Jalkasen mukaan se voisi olla eteläpuolella. Aseman siirtäminen antaisi pelivaraa monenlaiseen ideointiin.

"Silloinen ajatukseni torin sijoittamisesta oli tunnelin pohjoispuolelle. Jalkasen mukaan se voisi olla eteläpuolella. Aseman siirtäminen antaisi pelivaraa monenlaiseen ideointiin."

Ehdotan edelleen pohjoispuolenkin kattamista. Sinne tulisi jotain yleisötapahtumille sopivaa.

Aukeava maisema ei ole erikoinen tunturien ja korkeusvaihtelun puutteen vuoksi. Mutta ideointi tulisikin perustua horisontin yläpuoliseen ja jokien muodostamaan avaruuteen. Pohjoinen valo antaa paremmat potkut visuaaliseen taiteeseen kuin eteläinen. Maisemaa koristaa jatkuvasti vaihtuva kaamoksen kirjavuus ja keskikesän auringonlaskut ja nousut.

Uskon taitavien visionäärien kykenevän toriareenoita parempiin ideoihin. Kaikki on mahdollista. Se pitää toteuttaa.

Kiitos Väinö Jalkanen, sait vanhan jäärän pään pyörälle!

Tuomo Suhonen