Mediassa Perämerta ympäröivä alue on viime vuosina usein liitetty osaksi niin sanottua Meri-Lappia. Käsite ei ole historiallinen, eikä suurin osa alueen väestöstä hyväksy sitä. Mediassa olisi syytä palata käyttämään Pohjanlahden perukan alueesta sen alkuperäistä nimitystä Peräpohjolaa.
Meri-Lappi-nimitys on mainostoimiston menestystarina. Eläkkeellä oleva mainosyrittäjä Leo Härkönen kertoi huhtikuussa 2020 Tornio- sanoin ja kuvin-Facebook-ryhmässä, että Meri-Lappi-käsite syntyi 1980-luvulla hänen johtamassaan torniolaisessa mainostoimistossa. Kemin-Tornion matkailijayhdistys oli antanut mainostoimistolle toimeksiannon markkinoida aluetta. Se esitti alueelle nimeä Meri-Lappi, koska matkailijapiireissä pidettiin siihen aikaan tärkeänä, että Kemi-Tornion alue leimautuisi osaksi kansainvälisesti vetovoimaisempana pidettyä Lappia.
Härkönen kertoo hämmästyneensä, miten nopeasti yritykset ja yhteisöt omaksuivat nimen.