Pääkirjoitus
Tilaajille

Lii­ken­ne­pääs­tö­jen puo­lit­ta­mis­kei­not tuskin he­rät­tä­vät in­nos­tus­ta kes­kus­tan kan­nat­ta­jis­sa

Turvetuotannon alasajo ei ole ainoa kivi keskustan hallituspolulla. Mutkan takana odottaa jo seuraava lohkare. Liikenteen kasvihuonepäästöt pitäisi puolittaa, eikä se onnistu ilman bensan ja dieselin hinnan tuntuvaa korotusta. Sitä(kään) tuskin katsotaan hyvällä siellä, missä valtaosa ex-maalaisliiton kannattajista asuu – pitkien matkojen ja olemattoman julkisen liikenteen "oma auto paras turva"-maakunnissa.

Keskusta on sitoutunut hallitusohjelmaan, missä tavoite on hiilineutraali Suomi 2035. Tämä tarkoittaa yhtä suuria päästöjä ja hiilinieluja. Ohjelmaan on kirjattu, että liikenteen kasvihuonekaasupäästöt puolitetaan 2030 mennessä 2005 tasosta. 94 prosenttia päästöistä tulee tieliikenteestä ja puolet henkilöautoista. Nykypäätöksillä päästöt vähenevät 37 prosenttia, minkä takia tarvitaan lisää päätöksiä. Helpot keinot on jo käytetty.