Sote-uudistuksen rahoitusmalli on ajanut Kemin kaupungin talouden erikoiseen tilanteeseen.
Tämänhetkisen tiedon mukaan Kemi joutuu maksamaan ensi vuonna valtiolle noin 1,6 miljoonaa euroa niin sanottua negatiivista valtionosuutta.
– Kemissä ei siis riitä, että valtionosuudet vähenevät tai poistuvat, vaan meidän pitää maksaa valtiolle siitä, että järjestämme palveluita. Tämä on täysin käsittämätöntä, kaupunginjohtaja Matti Ruotsalainen sanoo.