Irtisanomisten vaara: Laphan hen­ki­lös­töä kos­ke­vat yt-neu­vot­te­lut alkavat tors­tai­na

Kolumni: Välitä lem­mi­kis­tä­si ja kerää koi­ran­ka­kat kadulta

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Halpa sähkö voi tehdä säh­kö­au­tos­ta ben­sa-au­toa hal­vem­man jo muu­ta­man vuoden käy­töl­lä

Laskelma vaatii kuitenkin edullista yölatausta ja keskimääräistä enemmän kilometrejä.

Helsinki
Sähköautojen korkeat hankintahinnat ovat todennäköisesti hidastaneet autokannan sähköistymistä. Myyntihinnat ovat kuitenkin laskussa, kun sähköautojen valmistajat ovat kiristäneet hintakilpailua.
Sähköautojen korkeat hankintahinnat ovat todennäköisesti hidastaneet autokannan sähköistymistä. Myyntihinnat ovat kuitenkin laskussa, kun sähköautojen valmistajat ovat kiristäneet hintakilpailua.
Kuva: Jussi Pohjavirta

Sähköautot ovat kalliimpia kuin polttomoottoriautot, mutta sähkön halventunut hinta kääntää hintavertailua sähköautojen eduksi. Varsinkin paljon ajavilla sähköauto voi tulla edullisemmaksi jo muutaman vuoden käytön jälkeen.

Traficomin kesäkuussa julkaisemalla henkilöauton päästö- ja kustannuslaskurilla voi tehdä omia laskelmiaan. Laskurin oletusarvoilla noin 11 käyttövuoden ajan bensiiniauto on sähköautoa halvempi. Sen jälkeen sähköauto on kirinyt hankintahinnan erotuksen. Oletushinta laskurissa on bensiinille 1,98 euroa, sähkölle 0,18 euroa kilowattitunnilta ja autolla ajetaan suomalaisten autojen keskimääräiset 14 000 kilometriä vuodessa. Laskurin oletusarvoja voi muuttaa vastaamaan vaikka oman auton arvoja.

Uusilla autoilla ajetaan kuitenkin keskiarvoa enemmän, ja pörssisähköä saa tällä hetkellä varsinkin yöaikaan oletushintaa halvemmalla. Joten jos pörssisähköllä yöllä lataamalla sähkön saisi siirtohintoineen keskimäärin 10 sentillä kilowattitunnilta ja autolla ajaisi 30 000 kilometriä vuodessa, sähköauto tulisi bensiiniautoa edullisemmaksi jo viiden vuoden käytön jälkeen.

Sähköautoissa korkeat hankintahinnat

Laskurin perusteella bensiinin hinnan pitäisi laskea 1,5 euroon litralta, jotta se olisi sähköautoa halvempi vaihtoehto vielä 15 vuoden päästä. Viimeksi 95-oktaanisen bensiinin hinta on ollut tämän verran vuonna 2011.

Sähköauton kasautuvat kustannukset ovat ajoneuvon hankinta-ajankohtana korkeammat sähköautolla, sillä sen keskimääräinen hankintahinta on noin 15 000 euroa bensa-autoa kalliimpi. Polttomoottoriauton hankintahinta on laskurissa oletuksena vajaat 23 000 euroa.

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ovat todennäköisesti hidastaneet autokannan sähköistymistä. Myyntihinnat ovat kuitenkin laskussa, kun sähköautojen valmistajat ovat kiristäneet hintakilpailua.

Autoalan tiedotuskeskuksen tilastojen mukaan heinäkuussa sähköautoja oli ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin neljännes, kun tammi-kesäkuun rekisteröinneistä niitä oli noin kolmannes.

Osa autonostajista miettii myös autoilun päästöjä. Hiilidioksidipäästöt ovat laskurin oletusarvoilla sähköauton kohdalla pienemmät jo kahden vuoden jälkeen.

Jos sähkön saisi siirtohintoineen keskimäärin 10 sentillä kilowattitunnilta ja autolla ajaisi 30 000 kilometriä vuodessa, sähköauto tulisi bensiiniautoa edullisemmaksi jo viiden vuoden käytön jälkeen.
Jos sähkön saisi siirtohintoineen keskimäärin 10 sentillä kilowattitunnilta ja autolla ajaisi 30 000 kilometriä vuodessa, sähköauto tulisi bensiiniautoa edullisemmaksi jo viiden vuoden käytön jälkeen.
Kuva: Henripekka Kallio

Sähköauto käyttää energiaa tehokkaammin

Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori Heikki Liimatainen kertoo STT:lle, että sähköauton halpuus vuosien kuluttua käyttöönotosta polttomoottoriautoon verrattuna johtuu etenkin siitä, että sähköauto on energiatehokkaampi.

– Polttomoottoriautossa energiaa kuluu hukkaan paljon. Polttoaineessa olevasta kemiallisesta energiasta alle neljännes liikuttaa autoa eteenpäin, muu katoaa hukkalämpönä ilmoille, hän toteaa.

Sähköautossa hyötysuhde on parempi. Liimataisen mukaan ainakin 70 prosenttia akun sisältämästä energiasta liikuttaa pyöriä. Sähköautoissa on lisäksi panostettu polttomoottoriautoja enemmän aerodynamiikkaan.

Energian hinta on Liimataisen mukaan aika lailla tasoissa sähkön ja bensiinin välillä.

Traficomin laskurin ovat rahoittaneet Suomen ilmastopaneeli, Traficom ja Tampereen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Verne. Kesäkuussa Traficomin sivuilla julkaistiin myös paketti- ja kuorma-autojen kustannuslaskuri.