Eri­kois­liik­keis­sä ei ole ruuhkia - monen me­ri­lap­pi­lai­sen kaup­piaan työ­päi­vä alkaa oven­kah­vo­jen, pöytien ja mak­su­päät­teen de­sin­fioin­nil­la.

Jo tutuksi tulleet turvavälit säilyvät erikoiskaupoissa. Yrittäjä voi asioida tarvittaessa asiakkaan luona. Myös privaattishoppailu on mahdollista.

Kun asiakkaita ei ole paikalla, niin Foto-Willen yrittäjä Ville-Veikko Söderström opastaa työhön Lappiassa media-alan perustutkintoa suorittavaa Meri-Kuikka Hoikkaa.
Kun asiakkaita ei ole paikalla, niin Foto-Willen yrittäjä Ville-Veikko Söderström opastaa työhön Lappiassa media-alan perustutkintoa suorittavaa Meri-Kuikka Hoikkaa.
Kuva: Jouni Valikainen

Sairaanhoitopiirin mukaan Länsi-Pohjassa on  syytä huolehtia kokoontumisrajoituksista, välttää turhia kontakteja sekä noudattaa hyvää käsihygieniaa ja turvavälejä kaupassa. Eduskunta hyväksyi liikkumisrajoitukset Helsinkiin, Vantaalle, Espooseen, Kauniaisiin ja Turkuun. Edelleen saisi tehdä välttämättömiä ruokakauppa- ja apteekkireissuja, tankata auto sekä asioida postissa ja pankeissa. Hallituksen mielestä ihmisten liikkumisvapauden ja lähikontaktien rajaaminen on välttämätöntä, jotta koronatilanteen paheneminen saadaan aisoihin.

Ihminen saa liikkumisrajoitusten ollessa voimassa asioida erikoisliikkeissä tai käyttää niiden palveluita, jos sille on välttämätön syy. Mikä sitten on se välttämätön syy? Erikoistavaraliikkeet ovat rajoitusalueilla lirissä. Pääministeri Sanna Marin myönsikin, että usea erikoisliike tulee todennäköisesti sulkemaan ovensa liikkumisrajoitusten ajaksi.

Lapissa ei ole tarvinnut turvautua liikkumisrajoituksiin. Erikoisliikkeessä saa käydä entiseen tapaan. Niissä asioiminen on koronan tarttumisen suhteen turvallista. Erikoisliikkeissä ei ole ruuhkia. Ruuhkat ovat tervetulleita sen jälkeen, kun koronapandemia on ohi.

Tornion Foto-Willen yrittäjä Ville-Veikko Söderström korostaa, että asiakkailla ei ole heidän liikkeessään ongelmia turvavälien suhteen. Se johtuu siitäkin, että asiakasmäärät ovat tippuneet koronapandemian vuoksi ja käynti valokuvausliikkeessä kestää yleensä alle viisi minuuttia.

– Kun rajoituksista puhutaan julkisesti, niin se näkyy heti asiakasmäärissä. Kun asia ei ole niin paljon esillä, niin osa asiakkaista palaa liikkeeseen. Kertaakaan minun ei ole tarvinnut sanoa asiakkaalle, että älä tule vielä sisälle, Söderström sanoo.

Söderström käyttää visiiriä kun asiakkaita on paikalla. Käsidesi on myös esillä.

– Kaikilla asiakkailla ei ole ollut maskia. Eräälle kovaääniselle asiakkaalle olin jo sanomassa, että pistä maski suun ja nenän eteen, mutta hän ehti lähteä ennen huomautusta.

Hallituksen esille nostama välttämätön syy asioimiseen koskisi myös  Foto-Willeä, jos Tornioon tulisi liikkumisrajoituksia.

– Passikuva on mielestäni välttämätön syy. Olemme myös kertoneet, että passikuvan otto onnistuu tarvittaessa asiakkaan kotona, Ville-Veikko Söderström kertoo.

Useat majoitus- ja ravitsemusliikkeet ovat saaneet tukea toimintaansa koronan aiheuttamien tulonmenetysten vuoksi. Niin on myös Foto-Wille. Yksinyrittäjän tuki oli määrältään 2 000 euroa.

Useimmilla maskit

Optikkoliike Kaakinen Oy:n yrittäjä ja Kemin Kauppiaiden puheenjohtaja Tuomas Varonen on ilokseen saanut huomata, että nykyisin on harvinaista jos asiakkaalla ei ole maskia. Jos ei ole , niin liikkeessä on ohjeistettu maskin käyttöön. Terveyssyistä kaikki eivät pysty käyttämään maskia. Joskus se pitää ottaa väliaikaisesti pois suun ja nenän edestä.

– Kun asiakas kokeilee sankoja ja peilaa itseänsä, niin silloin hän ottaa maskin pois. Siinä vaiheessa asiakaspalvelijat huolehtivat, että turvavälit säilyvät. Meillä on sen verran iso liike, että turvaväleistä on helppo huolehtia. Olemme tehneet asioinnista erikoisliikkeessä niin turvallista kuin se vain on mahdollista tehdä, Tuomas Varonen kertoo.

Turvavälien lisäksi optikkoliikkeessä huolehditaan, että kaikki pinnat ja maksupäätteet desinfioidaan useaan kertaan päivässä. Tämä alkaa olla arkipäivää kaikissa erikoistavaraliikkeissä.

Optikkoliikkeessä ovi käy nykyisin tasaiseen tahtiin.

– Optikkoliike toimii omana erikoisalanaan. Viime keväänä, kun korona oli uusi ja erikoinen asia, asiakasmäärä tippui hetkellisesti. Nyt se on tasaantunut lähelle normaalia, Tuomas Varonen sanoo.

Kun ovikello soi, niin Bombuksen Kaisu tai Henrik Brehmer tulee ottamaan asiakkaan vastaan ulko-ovella.
Kun ovikello soi, niin Bombuksen Kaisu tai Henrik Brehmer tulee ottamaan asiakkaan vastaan ulko-ovella.
Kuva: Jouni Valikainen

Ovikello käytössä

Vaateliike Bombuksen yrittäjän Kaisu Brehmerin työpäivä alkaa ovenkahvojen, pöytien ja maksupäätteen desinfioinnilla. Asiakkaan kanssa tehdään kauppaa visiiri päässä.

Jo viime vuonna Henrik ja Kaisu Brehmer asennuttivat ulko-oveen ovikellon, jotta liikkeeseen ei tulisi turvavälejä ajatellen liian paljon yhtä aikaa asiakkaita.

– Asiakkaat ovat hyvin ymmärtäneet, jos he joutuvat odottamaan hetken oven ulkopuolella. Ovikello on minulle henkilökohtaisestikin turvaväline, sillä työskentelen liiketilassa ajoittain yksin, Kaisu Brehmer kertoo

Bombuksessa on otettu huomioon myös riskiryhmäläiset.

– Järjestämme riskiryhmiin kuuluville tarvittaessa privaattishoppailulle ajan. Silloin liikkeessä ei ole muita asiakkaita.

Jos koronasta on ollut jotain hyötyä, niin Bombuksen osalta se on vaikuttanut verkkokauppaan.

– Verkkokauppa on ollut meillä koronavuoden paras juttu. Verkkokaupan kautta asiakas voi tilata haluamansa tuotteen ja Henrik tuo sen tarvittaessa Kemin lähialueelle. Tuotteella on täysi palautus- ja vaihto-oikeus.

Kaisu Brehmer sai huomata, että liikkeen asiakasmäärät tippuivat radikaalisesti, kun koronavirus saapui Suomeen noin vuosi sitten.

– Kun juhlia joudutaan perumaan, niin sillä on vaikutusta meidänkin myyntiin. Viime kesä oli myynnillisesti jo hyvä ja toivottavasti ihmiset alkavat nyt hankkia enenevässä määrin uusia vaatteita, jos ei muuten, niin ainakin omaksi ilokseen, Kaisu Brehmer sanoo.