Kun itse aikoinaan aloitin kunnallisessa luottamustehtävässä Tornion kaupunginvaltuutettuna 2013, opin hyvin nopeasti, että sosiaali- ja terveydenhuolto oli toistuvasti erikoissairaanhoidon osalta alibudjetoitu. Vuodesta toiseen erityisesti erikoissairaanhoidon kulut kasvoivat suuremmiksi kuin niihin varatut määrärahat.
Tämä sama suunta on ollut ja on edelleen myös valtakunnallinen ilmiö. Erikoissairaanhoidon kustannusten kasvu on jarruttanut ja heikentänyt hoitoon pääsyä perusterveydenhuollossa vuosikymmeniä.