Monta vaaraa ompi eessä
15–24-vuotiaiden liikennekuolemien määrä on vähentynyt neljälläkymmenellä prosentilla viimeisen kymmenen vuoden aikana. Silti lähes joka kolmas tieliikenteessä vahingoittunut on nuori.
Liikenneturvan tilastojen mukaan nuorten kuljettajien kuolemanriski muuhun väestöön verrattuna on kaksinkertainen. Kesällä onnettomuuksia sattuu eniten, sillä joka kolmas liikenteen henkilövahinko tapahtuu kesä–elokuussa.
Lapin poliisilaitoksen vanhempi konstaapeli Eero Heikkilä tunnistaa nuorten liikennekäyttäytymisen olevan turvallisempaa kuin ennen, vaikka edelleen joka vuosi pysäytetään viritettyjä mopoja ja ylinopeutta ajavia nuoria kuskeja.
– Joka vuosi tavataan sellaista mopoilukäyttäytymistä, että ajetaan keulimalla tai esimerkiksi epäkuntoisilla valoilla.