Vakiokävijä tuntee elokuvajuhlien historian
Sodankylän elokuvajuhlat täyttää 40 vuotta. Vesa Suomalainen on ollut mukana niistä jokaisilla. Elokuvajuhlien kävijämäärä on yli kymmenkertaistunut niiden historian aikana.
– Tällaisia festivaaleja ei voi järjestää Helsinkiin, sillä ihmiset hajoavat suureen kaupunkiin.
Näin kertoo elokuvajuhlissa koko niiden 40-vuotisen historian ajan mukana ollut Vesa Suomalainen. Vuonna 1986 hän oli osa sivistyslautakunnan elokuvajaosta, joka oli mukana tuomassa festivaaleja Sodankylään.
Elokuvajuhlista päätettiin tehdä kutsufestivaali, ei kilpailu. Taiteilijoita ja näyttelijöitä pyydettiin mukaan, heidän tuotantoansa näytettiin yleisölle ja heitä pystyi tapaamaan paikan päällä.