Ennakkoäänestyksen loppukiri käyntiin: Reilu vii­den­nes lap­pi­lai­sis­ta ää­nes­tä­nyt, pel­lo­lai­set kär­jes­sä, me­ri­lap­pi­lai­set ovat ak­ti­voi­tu­neet – tiis­tai­na vii­mei­nen en­nak­ko­ää­nes­tys­päi­vä

Aluevaalien vaalikone: Katso sopiva ehdokas täältä

Kolumni

Toi­mit­ta­jal­ta: Ruo­ka­sen­ka­dun silta ei ole uhka vaan mah­dol­li­suus

Leena Talvensaari on Uusi Rovaniemi -lehden päätoimittaja.
Leena Talvensaari on Uusi Rovaniemi -lehden päätoimittaja.
Kuva: Jussi Leinonen

Millaista Rovaniemellä oli ennen kävelykatua? Netissä kiertävä videonpätkä "Koskikadun uitosta" antaa kysymykseen yhden vastauksen: kaupungin keskusta oli täynnä autoja.

Video on kuvattu vuonna 1989 ja sen nimi viittaa nuorison silloiseen tapaan viettää aikaa Koskikadulla. Videon perusteella Koskikadun autoliikenne oli tuolloin todella vilkasta: autoja kulki kadulla jatkuvana virtana ja kadunvarret oli pysäköity niitä täyteen.

Koskikadun uitto padottiin vuonna 1990, kun kävelykadun ensimmäinen osuus valmistui. Myöhemmin kävelykatua on laajennettu ainakin pariin otteeseen. Nykyään kävelykatu on ydinkeskustan käytetyin kulkuväylä, joka yhdistää toisiinsa kauppakeskukset ja keskustan muut liikkeet.

"Kävelykatua voidaan jatkaa Poromiehentien yli Rinteenkulmaan ja Revontuleen. Tärkeästä ja paljon käytetystä kävelyreitistä tulee viimein yhtenäinen."

Kävelykadullakin oli aikoinaan vastustajansa. Nyt Rovaniemellä keskustellaan Ruokasenkadun peruskorjauksesta sekä etenkin kadun jatkeeksi kaavaillusta sillasta, joka kulkisi Nelostien yli Lapinkävijäntielle.

Silta on osa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on keskittää sekä joukkoliikenne että iso osa keskustan muutakin autoliikennettä Ruokasenkadulle. Samalla pyöräilijät ja jalankulkijat saavat yhtenäisen kevyen liikenteen väylän Valtakadulta Lapinkävijäntielle. Millainen pyöräilypaanasta tulee, sitä voi jo käydä katsomassa Valtakadun ja Rovakadun välillä, jossa peruskorjaus on jo valmistunut. Uudistuneesta Ruokasenkadusta kerrotaan tässä jutussa.

Suurimmat muutokset suunnitelma tuo Poronmiehentielle, joka suljetaan autoilta lähes kokonaan. Toripuistikosta tuleva liikenne ohjataan kokonaisuudessaan ylös Koskikadulle, jolloin Koskikadun ja Poromiehentien turvattomalle risteykselle voidaan heittää hyvästit.

Samalla kävelykatua voidaan jatkaa Poromiehentien yli Rinteenkulmaan ja Revontuleen. Tärkeästä ja paljon käytetystä kävelyreitistä tulee viimein yhtenäinen.

"Suunnitelmassa autoilua siis ohjataan entistä enemmän pois ydinkeskustasta. Vastaavasti kävelykeskustaa voidaan laajentaa. Itse pidän tätä mahdollisuutena enkä uhkana."

Suunnitelmassa autoilua siis ohjataan entistä enemmän pois ydinkeskustasta. Vastaavasti kävelykeskustaa voidaan laajentaa. Itse pidän tätä mahdollisuutena enkä uhkana.

Ruokasenkadun sillan rakentaminen mahdollistaa myös Railo-suunnitelman toteuttamisen. Se tarkoittaa, että Keskuskentän uuden katsomon pariksi voidaan rakentaa kerrostalokokonaisuus, joka tulee parkkipaikkojen ja osittain myös Poromiehentien päälle. Rakentaminen ei tuhoa luontoa eikä kaupunkikuvaa, vaan paikka on päinvastoin mitä sopivin ydinkeskustan tiivistämiseen.

Ainoa ongelmakohta suunnitelmassa on Rovaniemen vanha rautatieasema, joka jää uuden sillan kainaloon. Miten vanha rakennus kestää liikennevirrat, jotka kulkevat sen ohi muutaman metrin päästä?

Hyvä lähtökohta kuitenkin on, että Rovaniemen kaupunki aikoo pitää rakennuksen kunnossa ja kaupunkilaisten käytössä. Kaupunki selvittää parhaillaan, miten ja minkälaisella rahoituksella rakennus voitaisiin peruskorjata.