pääkirjoitus: Kun­ta-alan työ­tais­te­lu on ve­ny­mäs­sä yli kesän, so­pu­jar­ru­na on so­li­daa­ri­suus­va­je

Helatorstai: Tänään vie­te­tään he­la­tors­tai­ta, jolloin "ruo­ho­kaan ei kasva" – mikä se oikein on ja mistä nimitys tulee?

Tilaajille

Tans­si­tai­tei­li­ja Auri Ahola teki muut­to­pää­tök­sen Mud­dus­jär­ven saa­rel­le kym­me­nes­sä mi­nuu­tis­sa – nyt mo­ni­tai­tei­nen Viehâ avaa väylän ai­ka­ker­ros­tu­miin saa­me­lais­nä­kö­kul­man kautta

Luvassa on korona-ajan keskellä harvinainen esitysperiodi, kun Aholan uusin teos valtaa Rovaniemen taidemuseon.

Ohjaaja-koreografi Auri Aholan mukaan Viehâ sisältää taiteelle altistumisen ajatuksen. ”Sanon aina ihmisille, että tulkaa vaan ja olkaa, ei tarvitse yrittää ymmärtää. Inhoan ajatusta, että taidetta tehdään jollekin valistuneelle sisäpiirille tai pitää valmiiksi olla tai tietää jotakin.”
Ohjaaja-koreografi Auri Aholan mukaan Viehâ sisältää taiteelle altistumisen ajatuksen. ”Sanon aina ihmisille, että tulkaa vaan ja olkaa, ei tarvitse yrittää ymmärtää. Inhoan ajatusta, että taidetta tehdään jollekin valistuneelle sisäpiirille tai pitää valmiiksi olla tai tietää jotakin.”
Kuva: Anu Jormalainen

– Olen päättänyt jo aikaa sitten, että me esiinnytään vaikka viidelle. Mehän tehdään tämä.

Inarilainen tanssitaiteilija Auri Ahola, 37, on pandemiasta huolimatta huippuoptimisti. Periksiantamattomuuden ansiosta hänen uusin työnsä, Rovaniemen taidemuseossa ensi-iltansa saava monitaiteinen Viehâ, on kulttuuri-ihme ja valopilkku vallitsevassa korona-ajankuvassa: yksi harvoista Suomessa juuri nyt toteutuvista esityksistä.