Kolumni: Kuusi mil­joo­naa mur­hat­tua vel­voit­taa si­nut­kin kat­so­maan pa­huut­ta silmiin

Sotaharjoitus: Teemu Hil­tu­nen, 25, sai käskyn ker­taus­har­joi­tuk­seen ja toimii nyt jouk­kueen va­ra­joh­ta­ja­na suu­res­sa Na­to-har­joi­tuk­ses­sa

Tilaajille

Sytytä nyt se ta­ka­va­lo! – Liian moni ajaa kes­ki­tal­ven lu­mi­pöl­lys­sä perä pi­meä­nä, koska ei tunne autonsa valojen toi­min­ta­pe­ri­aat­tei­ta

Modernit huomiovalot edessä eivät riitä, kun ilta hämärtää tai näkyvyys on muuten heikentynyt. Huonoissa olosuhteissa on käytettävä sekä ajo- että takavaloja.

Pimeäperäiset autot ovat vaaraksi kuskille ja muille tienkäyttäjille, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää. Siksi kuljettajan on tutustuttava oman autonsa valojen toimintaperiaatteeseen huolellisesti.
Pimeäperäiset autot ovat vaaraksi kuskille ja muille tienkäyttäjille, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tietää. Siksi kuljettajan on tutustuttava oman autonsa valojen toimintaperiaatteeseen huolellisesti.
Kuva: Kari Pitkänen

Ajomatka pari viikkoa sitten lumituiskuisella moottoritiellä havahdutti.

Tuokin ajaa edessä ilman takavaloja, ja perä hädin tuskin erottuu pöllyävän lumituiskun keskeltä. Ja kas – eipä tuollakaan ohittajalla näytänyt olevan takavalot palamassa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.