kolumni: Kuka sinä olet sil­loin, kun kukaan ei ole kat­so­mas­sa?

pääkirjoitus: Esi­mer­kil­lä on voimaa

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan - tutustu ja hae tästä

Tilaajille

Suvisen sään säh­kö­au­to – Toyotan ni­mi­hir­viö­mal­lis­sa on sähkön käytön ja saannin kan­nal­ta har­mit­ta­via puut­tei­ta, mutta vankka alus­ta­ra­ken­ne va­kuut­taa senkin edestä

Akun esilämmitystoiminto nopeuttaisi patteriauton lataamista merkittävästi pohjoisissa oloissa. Toyotalla tätä tarvetta ei ole ymmärretty.

Kööpenhamina
Toyotan ensimmäinen sähköauto bZ4X muistuttaa saman valmistajan RAV4-mallia. Tulokkaan akseliväli on selvästi pidempi ja kattolinja matalampi.
Toyotan ensimmäinen sähköauto bZ4X muistuttaa saman valmistajan RAV4-mallia. Tulokkaan akseliväli on selvästi pidempi ja kattolinja matalampi.
Kuva: Kari Pitkänen

Toyota panttasi vuosia lähtöään mukaan sähköautokilpailuun. Sen sijaan se keskittyi hybrideihin. Sen jälkeen, kun ensimmäinen Prius-malli esiteltiin vuonna 1997, itse lataavia ja ulkoisesta virtalähteestä ladattavia Toyota-hybridiautoja onkin myyty ympäri maailmaa yli 20 miljoonaa kappaletta.

Valmistajalla on siis vankka kokemus sähköisestä autoilusta jo ennen ensimmäisen täyssähkömallin esittelyä.

Haluatko lukea tämän jutun?

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet (ma-la) ja arkisto Galleriat, videot ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi