uimarannat: Si­ni­le­vä­kau­si on alkanut La­pis­sa­kin – ha­vain­to­ja etenkin Pe­rä­me­ren ran­ni­kol­ta

pääkirjoitus: Hy­vin­voin­ti­alueen pitää olla valmis puolen vuoden päästä – joh­ta­ja­va­lin­nat ovat työl­lis­tä­neet eikä ra­di­kaa­lei­hin muu­tok­siin tunnu olevan aikaa

Tilaajille

Suvisen sään säh­kö­au­to – Toyotan ni­mi­hir­viö­mal­lis­sa on sähkön käytön ja saannin kan­nal­ta har­mit­ta­via puut­tei­ta, mutta vankka alus­ta­ra­ken­ne va­kuut­taa senkin edestä

Akun esilämmitystoiminto nopeuttaisi patteriauton lataamista merkittävästi pohjoisissa oloissa. Toyotalla tätä tarvetta ei ole ymmärretty.

Kööpenhamina
Toyotan ensimmäinen sähköauto bZ4X muistuttaa saman valmistajan RAV4-mallia. Tulokkaan akseliväli on selvästi pidempi ja kattolinja matalampi.
Toyotan ensimmäinen sähköauto bZ4X muistuttaa saman valmistajan RAV4-mallia. Tulokkaan akseliväli on selvästi pidempi ja kattolinja matalampi.
Kuva: Kari Pitkänen

Toyota panttasi vuosia lähtöään mukaan sähköautokilpailuun. Sen sijaan se keskittyi hybrideihin. Sen jälkeen, kun ensimmäinen Prius-malli esiteltiin vuonna 1997, itse lataavia ja ulkoisesta virtalähteestä ladattavia Toyota-hybridiautoja onkin myyty ympäri maailmaa yli 20 miljoonaa kappaletta.

Valmistajalla on siis vankka kokemus sähköisestä autoilusta jo ennen ensimmäisen täyssähkömallin esittelyä. Tämä tuote tuntee nyt nimen Toyota bZ4X.