Onnettomuudet: Mal­mi­ju­na suistui jälleen rai­teil­taan

Kolumni

Suomi on saari vain etelän nä­kö­kul­mas­ta – mat­kai­lu­alan pitäisi pohtia vaih­to­eh­to­ja len­tä­mi­sel­le, sillä asiat voivat muuttua

-

Meillä on tapana sanoa, että Suomi on saari.

Sillä perustellaan monenlaisia asioita, muun muassa sitä, miksi matkailijat eivät voi saapua tänne muutoin kuin lentäen.

Analyytikko Susanne Heikkinen Visit Finlandista totesi aiemmin syksyllä yhtiön lähettämässä tiedotteessa, että saapuminen Suomeen vähähiilisesti on hankalaa.

Heikkisen mukaan Suomeen tulo laivalla tai autolla voi kiinnostaa osaa kesämatkailijoista. Hän kuitenkin katsoo, että talvisaikaan lentäminen on tulijoille lähes ainoa vaihtoehto.

Suomi on kuitenkin saari vain eteläsuomalaisten näkökulmasta.

Näin Lapista katsoen meillä on ihan kelvollinen maayhteys Keski-Eurooppaan. Se vain kulkee Ruotsin ja Tanskan kautta.

Junayhteyskin on olemassa, mutta sitä käyttää harva.

Se on ymmärrettävää: matka Haaparannalta Hampuriin vaatii kaksi junanvaihtoa ja kestää puolitoista vuorokautta.

Yhteys on mahdollinen, mutta monien näkökulmasta liian hankala ja aikaavievä.

Yhteydestä olisi mahdollista saada paljon nopeampi ja kätevämpi, jos tahtoa olisi.

Osa nykyisistä Euroopan junista on jo varsin nopeita. Esimerkiksi vajaan 600 kilometrin matka Italian Milanosta Roomaan taittuu nopeimmillaan reilussa kolmessa tunnissa.

Jos Haaparannalta pääsisi Tukholmaan samaa vauhtia, matka kestäisi noin kuusi tuntia.

Juna voisi myös olla hitaampi, mutta osa elämystä, niin kuin vaikkapa Euroopan luksusjunayhteydet. Niistä ikonisin on Orient Express, joka kulkee Pariisista Venetsian kautta Istanbuliin.

Miten olisi Pohjoismaiden oma Orient Express, joka kulkisi Ruotsin idyllisten maisemien läpi Suomen Lappiin?

Lentämistä pitäisi vähentää, koska se kiihdyttää ilmastonmuutosta. Mutta vaikka asiaa katsoisi pelkästään taloudellisesta näkökulmasta, matkailualan ei kannata nojata yhden kortin varaan.

Asiat kun saattavat muuttua nopeastikin.

Voi käydä esimerkiksi niin, että kansainväliset ilmastotoimet johtavat lentojen verotuksen kiristymiseen ja lomalle lentämisestä tulee osalle ihmisistä liian kallista.

Tai sitten ihmiset vain lakkaavat pitämästä huvikseen lentämistä sosiaalisesti hyväksyttävänä.

Matkailuala on aktiivisesti ja ansiokkaasti hankkinut Lappiin suoria lentoyhteyksiä. Uskon, että samanlainen aktiivisuus olisi mahdollista myös junayhteyksien suhteen.

Koska Lapista pääsee maata pitkin Keski-Eurooppaan vain naapurimaiden kautta, uusien yhteyksien saaminen vaatisi myös muiden kuin suomalaisten tahtoa.

Mutta ehkä sellaista tahtoa jo olisi? Olisiko tässä paikka pohjoismaiselle yhteistyölle, joka yhtä aikaa lisäisi huoltovarmuutta ja tekisi matkailusta nykyistä ympäristöystävällisempää?

Toivottavasti nautit tästä kolumnista

Lapin Kansan tilauksella pääset lukemaan kaikki tuoreimmat ja kiinnostavimmat sisällöt heti.