pääkirjoitus: Saa­me­lais­kä­rä­jät hy­väk­syi kiis­tel­lyn saa­me­lais­la­ki­esi­tyk­sen lähes yk­si­mie­li­ses­ti – vas­taa­vaa komp­ro­mis­si­ha­lua toi­voi­si löy­ty­vän edus­kun­nas­ta­kin

Joulukalenteri: Mitä löytyy Lapin Kansan jou­lu­ka­len­te­ris­ta? Avaa 3. päivän luukku tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Säh­kö­au­to­tu­ki on suun­nat­ta­va pää­kau­pun­gin ra­ha­rik­kai­den sijasta sinne, missä autoa tar­vi­taan eniten

Jos Suomi haluaa saavuttaa kunnianhimoiset ilmastotavoitteensa – liikennepäästöt puoliksi 2030 mennessä – se tarkoittaa autokannan radikaalia uusimista. Polttomoottoriautot on korvattava nopeasti muilla kuin fossiilisilla polttoaineilla kulkevilla ajopeleillä eli sähkö- vety- ja kaasuautoilla.

Hallitus onkin ryhtynyt toimiin. Täyssähköautojen hankintaan on varattu 24 miljoonan euron tukipotti vuosille 2018–2021. Sähköauton ostoon tai vuokraukseen saa 2 000 euron tuen, jos auton hankkii marraskuuhun mennessä. Vanhan auton romuttaja saa 1 000–2 000 euron palkkion, jos ostaa tilalle sähköauton, -pyörän tai joukkoliikennelipun. Täyssähköauton työsuhdeautoksi hankkiva saa 170 euron alennuksen verotusarvosta.

Lataushybridejä myös verotetaan kevyemmin kuin polttomoottoriautoja, sillä autoveroprosentti lasketaan auton hiilidioksidipäästöjen perusteella.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.