Liikenne: Sil­ta­tar­kas­tuk­set ai­heut­ta­vat poik­keus­jär­jes­te­ly­jä Ro­va­nie­mel­lä tänään ja kes­ki­viik­ko­na

Kolumni: So­vin­non te­ke­mi­nen on pro­ses­si

Podcast: Kar­va­lak­ki­do­ku­ment­ti osa 6: Kuk­ko­lan­kos­ki näyt­tää, mitä elävä jo­ki­kult­tuu­ri voi ih­mi­sel­le merkitä – Heik­ki­län tai­tei­li­ja­vel­jek­set ker­to­vat elä­mäs­tä Väy­län­var­rel­la

Ro­va­nie­men kaup­pa­kes­kuk­set toi­pu­vat ko­ro­na­ke­vääs­tä – asiak­kai­den määrä on noussut kesän aikana no­peas­ti lähes en­ti­sel­leen

Korona hääti sekä matkailijat että paikalliset asiakkaat pois kauppakeskuksista. Ravintoloiden avaaminen toi elämän takaisin. Koronan vaikutusten arvioidaan jäävän odotettua pienemmiksi.

Mainoa Craft & Design ja Taigakoru yhdistivät liikkeensä samaan tilaan koronan aiheuttamien ongelmien selättämiseksi. Yritysten kivijalkamyymälöiden myynti romahti kevään aikana 75 prosenttia tavanomaisesta. Taigakorun yrittäjä Juha Janger ja Mainoan yrittäjä Irma Annanpalo-Tuisku kertovat, että yhteistyön myötä kuluja on jaettu ja se on tuonut myös muita synergiaetuja esimerkiksi markkinointiin. Sekä matkailijoiden että paikallisten asiakkaiden kato keväällä oli yrityksille kova paikka.
Mainoa Craft & Design ja Taigakoru yhdistivät liikkeensä samaan tilaan koronan aiheuttamien ongelmien selättämiseksi. Yritysten kivijalkamyymälöiden myynti romahti kevään aikana 75 prosenttia tavanomaisesta. Taigakorun yrittäjä Juha Janger ja Mainoan yrittäjä Irma Annanpalo-Tuisku kertovat, että yhteistyön myötä kuluja on jaettu ja se on tuonut myös muita synergiaetuja esimerkiksi markkinointiin. Sekä matkailijoiden että paikallisten asiakkaiden kato keväällä oli yrityksille kova paikka.
Kuva: Jussi Leinonen

Rovaniemen kauppakeskuksissa on alkanut jo näkyä toipumisen merkkejä koronakevään jälkeen.

Rinteenkulman kauppakeskuspäällikkö Pekka Rinteen mukaan kävijämäärät laskivat huhti-toukokuun aikana 70 prosenttia, mutta nyt tyypillisistä kesän luvuista ollaan jäljessä enää kymmenen prosenttia.

– Viimeisen kahden viikon aikana määrät ovat palautuneet lähes ennalleen. Ravintoloiden aukeaminen näkyi suoraan myös kauppakeskuksen käytävillä, Rinne kertoo.

Epidemia romahdutti kauppakeskusten asiakkaat maaliskuusta alkaen. Kato oli tuntuva ja näkyvä, kun käytäviltä hävisivät ensin turistit ja lopulta myös paikalliset asiakkaat. Osa kauppakeskusten liikkeistä oli kiinni kävijäkadon takia.

Rinteenkulmassa kävijämäärissä on otettiin kolme vuotta takapakkia.

– Nyt ollaan vuoden 2017 tasolla. Ravintoloiden lounastoiminta on lähtenyt vetämään hyvin, mutta kahvilatoiminta ei ole vielä entisellään. Tarpeetonta oleskelua selvästi vielä vältellään.

Yrittäjiltä aktiivisia toimia

Ravintoloiden lisäksi korona vaikutti myös välillisesti matkailusta eläviin yrityksiin. Piikin tunsivat lihassaan esimerkiksi Rinteenkulmassa toimivat Taigakoru ja Mainoa Craft & Design, joiden asiakkaista yli puolet koostuu matkailijoista.

Yrittäjät kertovat, että kivijalkamyymälöiden myynti romahti kevään aikana jopa 75 prosenttia siitä, mitä se oli vastaavaan aikaan edellisvuonna. Kokoontumisrajoitusten myötä suomalaiset peruivat häänsä, valmistujaiset ja muut kesän juhlat eikä lahjoille, asusteille tai vihkisormuksille ollutkaan enää kysyntää.

– Hiljaisimpana viikkona laskua oli yli 90 prosenttia. Silloin alkoi vakava harkinta, onko jatkaminen enää mielekästä, kertoo Mainoan yrittäjä Irma Annanpalo-Tuisku.

Lähes 40 vuotta Taigakorun yrittäjänä toiminut Juha Janger toteaa, että koronan aiheuttamat ongelmat ovat olleet monelta osin pahempia kuin 1990-luvun lama.

– Silloin ennusmerkit ja alamäki olivat pitkään nähtävissä. Nyt asiakkaat katosivat kertalaakista.

Koronakriisistä koituneiden tappioiden selättämiseksi Taigakoru ja Mainoa yhdistivät kesäkuussa myymälänsä samaan liiketilaan. Suunnitelmat olivat käynnissä jo ennen koronaa, mutta epidemian vuoksi liitto viivästyi ja se päätettiin tehdä suunniteltua pienempään liiketilaan.

– Kevät on vaatinut yrittäjiltä aktiivisia sopeuttamistoimia. Jos olisin jäänyt odottelemaan tilanteen parantumista, lopettaminen olisi voinut olla edessä puolessa vuodessa, Annanpalo-Tuisku toteaa.

Kaupankäynti on alkanut jo pikkuhiljaa virkistyä, mutta toinen aalto olisi sekä taloudellisesti että henkisesti kova paikka.

– Pitää varautua myös siihen, etteivät matkailijat tule Lappiin ennen joulua, jos silloinkaan. Voi olla, että tilanne palautuu vasta vuoden, kahden päästä, yrittäjät pohtivat.

Ketjujen investoinnit jäissä

Koronan aikana kärsivät erityisest turistivetoiset lahjatavaramyymälät sekä muoti- ja kenkäliikkeet. Rinteenkulmassa on kevään ja alkukesän aikana lopettanut useampi pieni lahjatavaraliike, minkä lisäksi myös kenkäkauppa Sievi Shop sulkee ovensa lähiaikoina.

Kauppakeskuksessa on tällä hetkellä tyhjillään kolme liiketilaa. Uusien vuokralaisten hankkiminen on näinä aikoina on Pekka Rinteen mukaan tavallista haastavampaa.

– Monet allekirjoituksia vailla olleet vuokrasopimukset peruuntuivat, kun epidemia alkoi. Etenkin kansainväliset ketjut ovat laittaneet investoinnit jäihin ja monet odottelevat ainakin syksyyn.

Myös kauppakeskus Revontulessa kävijämäärät puolittuivat koronakevään aikana, mutta luvut ovat jo palautuneet lähes viime vuoden tasolle.

– Kevät oli hektinen, sillä erilaiset säädökset ja asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuivat osittain hyvinkin nopeasti.  Vaikutusten kesto näyttää kuitenkin jääneen odotettua lyhyemmäksi, kertoo vt. kauppakeskuspäällikkö Tiia Huikuri sähköpostitse.

Revontulen liikkeistä kenkäkauppaketju Skopunkten on lopettamassa, mutta Huikurin mukaan kyse on normaalista vaihtuvuudesta.

– Revontulessa ei ole tiedossa koronan vuoksi lopettaneita liikkeitä.

Pysyviä haittoja tuskin jää

Kaupan vilkastumista on havaittu myös Sampokeskuksessa. Trevian Rahastot AIFM Oy:n kaupallinen johtaja Tea Siivola kertoo, että pahin aika koettiin huhtikuussa, kun koronarajoitukset tulivat ravintoloihin.

– Silloin kävijöiden määrä puolittui nopeasti, mutta kaikilla liikkeillä ei mennyt huonosti. Ne, joilla oli jo valmiiksi verkkokauppa tai ravintoloilla take-away-mahdollisuus, pääsivät melkein edellisvuoden tasoihin.

Tappiollinen aika oli Siivolan mukaan kauppakeskukselle verrattain lyhyt, koska elpymistä alkoi näkyä jo toukokuussa. Kesäkuussa Sampokeskuksen kävijämäärä oli jo 80 prosenttia edellisen vuoden kesäkuuhun nähden.

Siivola ei siten usko, että koronasta olisi ehtinyt aiheutua kauppakeskukselle pysyviä haittoja.

– Jos tämä oli tässä, niin vuodesta vielä selvitään. Turistit puuttuvat vielä, mutta uskon, että samalle tasolle elvytään hyvinkin pian.

Yksi tuntuvimmista menetyksistä oli tältä kesältä peruuntunut kauppakeskuksen yhteinen Yötön yö -ostotapahtuma. Tapahtuma korvataan elokuussa viikon kestävällä, kaikkien ostoskeskusten sekä Likiliikkeen yhteisellä Elossa-tapahtumalla.

Rinteenkulman, Revontulen, Sampokeskuksen ja Likiliikkeen Elossa-tapahtumaviikko  3.–9. elokuuta.

Sampokeskuksen ravintolamaailman suunnittelu jatkuu
Anni Kavander

Korona hyydytti hetkellisesti myös Sampokeskuksen ravintolahankkeet. Kauppakeskuksen katutasoon oli kevään aikana tarkoitus avata Espresso House -kahvila, ja tilan remontointi ehdittiin aloittaa jo ennen epidemiaa. Yläkerran tyhjiin liiketiloihin puolestaan suunniteltiin ravintolamaailmaa, jonka piti aueta vuoden loppuun mennessä.

– Kaikkia hankkeita viedään jälleen eteenpäin. Espresso Housen remontti jatkuu elokuussa ja kahvila aukeaa syksyn aikana, toteaa Trevian Rahastojen Tea Siivola.

Myös Sampokeskuksen ravintolamaailman suunnittelua jatketaan. Hankkeen valmistuminen kuitenkin viivästyy, sillä monien ravintoloiden osalta neuvottelut joudutaan aloittamaan alusta.

– Useat ketjut kärsivät kevään aikana pahasti, ja ravintola-alalla ollaan nyt varovaisia. Ravintolamaailman valmistumisaikataulusta en osaa tässä vaiheessa sanoa tarkemmin.