Syksyn revontulikausi on käynnistymässä maanantain ja tiistain välisenä yönä, tiedottaa Ilmatieteen laitos. Taustalla on elokuun viimeisenä lauantaina Auringossa leimahtanut roihu, jonka yhteydessä avaruuteen sinkoutui myös suuri kaasupilvi eli koronan massapurkaus.
Kaasupilvi matkaa avaruudessa parin päivän ajan, ennen kuin se osuu maanantain ja tiistain välisenä yönä maan magneettikenttään. Maan päältä – ja etenkin suomalaisesta vinkkelistä –katsottuna se tarkoittaa muun muassa sitä, että alkuviikon öinä on hyvät mahdollisuudet revontuliin aina Etelä-Suomea myöten.
Kesällä on aikaa lukea!
Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_
Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa
Näköislehdet ja arkisto
Galleriat ja live-lähetykset
Podcastit
Päivittäiset uutiset sähköpostiisi
Pelit ja koulutukset
Tilaajaedut