Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Luonnonsuojelu: Ro­va­nie­men luo­teis­kul­mal­la si­jait­se­va tun­te­ma­ton luon­to­hel­mi on Lapin vanhin suo­je­lu­alue

Pel­ti­pai­lak­ka-pod­cast: Moot­to­ri­kelk­kai­lun tur­val­li­suus ja tur­vat­to­muus – Suurin osa on­net­to­muuk­sis­ta on suh­teel­li­sen lieviä

Moottorikelkkailussa sattuvista onnettomuuksista suurin osa on suhteellisen lieviä. Kuvan kelkka ei liity pääsiäisen aikana sattuneisiin onnettomuuksiin.
Moottorikelkkailussa sattuvista onnettomuuksista suurin osa on suhteellisen lieviä. Kuvan kelkka ei liity pääsiäisen aikana sattuneisiin onnettomuuksiin.
Kuva: Tapio Nykänen

Pääsiäisenä 2021 sattui kolme vakavaa kelkkaonnettomuutta, joissa kuoli kaksi ihmistä. Onnettomuudet olivat järkyttäviä – niissä menehtyi nuoria henkilöitä. Otsikot ovat kertoneet muistakin kelkkaonnettomuuksista läpi talven. On ollut reitiltä suistumisia, nokkakolaria ja jäihin putoamisia. Onko kelkkailu holtittoman vaarallista?

Tilastojen valossa kehitys on näyttänyt paremmalta kuin uutisotsikoissa, sanoo Liikenneturvan moottorikelkoista ja mönkijöistä vastaava yhteyspäällikkö Petri Niska. Kun liikennevakuutuksista on korvattu pahimpina vuosina yli 1000 onnettomuutta, ovat korvausmäärät olleet viime vuosina noin 600 onnettomuuden tietämillä. Suurin osa onnettomuuksista on suhteellisen lieviä. Vuosina 2014–2018 sattui yhteensä 41 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa menehtyi 45 henkilöä. Vuonna 2020 onnettomuuksissa kuoli kolme kelkkailijaa. Tänä keväänä kuolemantapauksia on ollut kaksi, molemmat pääsiäisenä.

Mitä muuta tilastot kertovat onnettomuuksista? Korostuuko niissä esimerkiksi nuorten osuus? Millaisia kelkkaonnettomuudet yleensä ovat ja miten ajamiseen liittyviä riskejä voi minimoida? Peltipailakka-podcastin jatkojaksossa avataan moottorikelkkailun turvallisuutta ja turvattomuutta. Toimittajana on Tapio Nykänen.