Lista: Näissä pai­kois­sa on voinut al­tis­tua ko­ro­na­vi­ruk­sel­le

Mainos: Lapin Kansan syys­lo­ma­tar­jous 5 viikkoa diginä ja pai­net­tu­na! Tilaa tästä.

Tilaajille

Pel­los­sa joka viides rekka on ul­ko­mail­ta – Kul­je­tu­sy­ri­tyk­set: Miksi Suomi ei vie­lä­kään peri tie­mak­su­ja?

Kuljetusalan yrittäjäjärjestö SKAL järjesti vuorokauden mittaisen rekkalaskennan kymmenellä eri havaintopaikalla. Länsirajan valtatie 21 oli maan toiseksi kansainvälisin laskentapaikka.

Valtatie 21 osoittautui rekkalaskennassa yhdeksi Suomen kansainvälisimmistä teistä. Kuljettajiksi opiskelevat Johanna Riikonen ja Jenni Könönen ammattiopisto Lappiasta viettivät yhden opiskelupäivän Pellossa laskien pohjoiseen menevää liikennettä. Ensimmäisen puolen tunnin aikana kaavakkeeseen kirjattiin kolme suomalaista ja kaksi ulkomaalaista ajoneuvoa.
Valtatie 21 osoittautui rekkalaskennassa yhdeksi Suomen kansainvälisimmistä teistä. Kuljettajiksi opiskelevat Johanna Riikonen ja Jenni Könönen ammattiopisto Lappiasta viettivät yhden opiskelupäivän Pellossa laskien pohjoiseen menevää liikennettä. Ensimmäisen puolen tunnin aikana kaavakkeeseen kirjattiin kolme suomalaista ja kaksi ulkomaalaista ajoneuvoa.
Kuva: Jussi Pohjavirta

– Kun tätä ei kukaan muu tee, niin me teemme, SKAL Pohjois-Suomen toiminnanjohtaja Taavi Heikkinen sanoo.

Työn alla oli yrittäjäjärjestön perinteinen raskaan liikenteen laskenta, jossa kirjattiin ohi ajaneet rekat kymmenellä laskentapisteellä eri puolilla Suomea. Tavoitteena on selvittää ulkomaalaisten ajoneuvojen osuus, sillä se ei käy ilmi maanteiden automaattilaskennassa.