Tilaajille

Opel Olympia jätti pik­ku­poi­kaan vahvan muis­ti­jäl­jen – 50 vuoden ku­lut­tua ou­lu­lai­nen Erkki Läh­te­vä­no­ja päätti hankkia auton, joka on sa­man­ikäi­nen kuin hän itse

Rekisteritunnuskin kertoo henkilökohtaisesta tunnesiteestä. Ruotsin-vuosien jälkeen auto oli sisältä arvoisessaan kunnossa, mutta korin ruostevaurioiden fiksaamisessa riitti urakkaa. Opeliin saa yhä alkuperäisiä varaosia tehtaan pakkauksessa, ja viimeksi siihen on tilattu aidot kromipuskurit eteen ja taakse.

– Opelin omapaino on vain 1 034 kiloa, ja Ruotsin rekisteriotteessa kokonaispainoksi oli merkitty 1 090 kiloa. Näin ollen autolla olisi saanut ajaa vain enintään 56 kiloa painava kuljettaja. Auton kantakorttia haettiin Trafin tiedostoista, jotta kantavuutta saatiin lisää 440 kiloa, Erkki Lähtevänoja kertoo.
– Opelin omapaino on vain 1 034 kiloa, ja Ruotsin rekisteriotteessa kokonaispainoksi oli merkitty 1 090 kiloa. Näin ollen autolla olisi saanut ajaa vain enintään 56 kiloa painava kuljettaja. Auton kantakorttia haettiin Trafin tiedostoista, jotta kantavuutta saatiin lisää 440 kiloa, Erkki Lähtevänoja kertoo.

Jo rekisteritunnus kertoo, että tämän suhteen taustalla on syvä ja henkilökohtainen tunneside.

Oululainen Erkki Lähtevänoja kruunasi unelma-autonsa siihen parhaiten sopivilla erikoiskilvillä. Tunnus EL-65 on muodostettu omistajan nimen alkukirjaimista sekä molempien – niin miehen kuin autonkin – syntymävuodesta.