Korot: Ra­hoi­tus­vas­ti­ke seit­se­män­ker­tais­tuu – lainan ly­hen­tä­mi­nen ja korkea korko nos­ta­vat asu­mis­ku­lu­ja hui­mas­ti ke­vääl­lä

Kolumni: Mikä on metsä?

Asuntolainat: Nyt voit katsoa ajan­ta­sai­set eu­ri­bor-ko­rot Lapin Kansan netistä

Mainos: Tilaa Lapin Kansa Digi koko vuodeksi samaan hintaan: 12,90 € / kk + 1 kk kaupan päälle, tilaa tästä

Pääkirjoitus
Tilaajille

Onko pää­tös­val­ta Ke­mi­jär­ven len­to­ken­täs­tä siir­ty­nyt ar­mei­jal­le?

Kiinan kiinnostus Itä-Lappia kohtaan on ollut viime vuosina sellutehdastakin suurempaa. Tämä selvisi äsken, kun Yle uutisoi kiinalaisten havitelleen käyttöönsä Kemijärven Ketolan autioita lentokenttää. Suunnitelmissa oli laajentaa kenttää kymmenillä miljoonilla euroilla ja rakentaa sinne arktisten tutkimuslentojen tukikohta.

Sittemmin on käynyt ilmi, ettei ajatus kiinalaisesta kemijärveläislentokentästä syntynyt vain Kiinassa, vaan myös Kemijärvellä (LK 11.3.). Ideointiin osallistui Suomun matkailuyrittäjä Kari Tirkkonen, jonka tavoitteena oli – ja on yhä – saada Itä-Lappiin oma, matkailua palveleva charter-lentokenttä.

Kiinan hyvin tunteva Tirkkonen kutsui kiinalaisdelegaation Lappiin ja suunnitteli sille vierailuohjelman yhdessä Kemijärven ex-kaupunginjohtajan Arto Ojalan kanssa.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tilauksella pääset lukemaan rajoituksetta tämän ja muita kiinnostavia artikkeleita, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.