Sain mahdollisuuden vertailla San Fransiscon lahden ympäristön metropolialueen yritysten muotoilu- ja innovaatiotoiminnan käytäntöjä vastaaviin suomalaisiin toukokuun alussa. Olen seurannut teknologiakeskittymän toimintaa 2013 saakka.
Jokaisella vierailulla olen tutkimusryhmäni kanssa kerännyt aineiston muotoilua hyödyntäviltä kärkiyrityksiltä ja huippuprofessoreilta. Haaviin on tarttunut huippuyrityksiä pitkä lista: Amazon Alexa, Adaptive Path, JP Morgan Chase, GE, Intuit, Ideo, Atlassian, Montaag, Autodesk ja niin edelleen. Tuloksia on hyödynnetty tutkimus- ja kehittämishankkeissa suomalaisyritysten kanssa, kehitetty opetusta ja luotu uutta teoriaa. Tästä matkasta saimme kiittää Palvelumuotoilun monialaista maisteriohjelma-hanketta ja ESR-rahoitusta.
Mitä opimme? Liiketoiminnan kehittämisen ytimessä on jo pitkään ollut muotoiluajattelu. Siinä korostuu kokeilukulttuuri, jossa käyttäjien kanssa määritellään tarpeet, ideoidaan, kokeillaan, rakennetaan prototyyppejä ja arvioidaan tuloksia aina paremman vaihtoehdon rakentamista varten.
Tässä yhteydessä puhutaan isosta D:stä (big D) viitaten ”Design Thinking”-termiin.