Pääkirjoitus

Mar­jan­poi­min­nan moraali pun­ni­taan nyt oi­keus­sa­lis­sa – yksi uusi riis­to­ta­paus, ja koko mar­ja-ala voi ro­mah­taa

Suomen metsissä poimitaan marjoja, mutta oikeussaleissa punnitaan alan moraali. Lapin käräjäoikeudessa vastikään käynnistynyt ihmiskauppaoikeudenkäynti ei ole vain varoitus – se voi olla tuomio. Jos ala ei puhdista itseään, se voi menettää kaiken.

Niin kutsuttu Kittilä-jupakka, kuntapäättäjiin kohdistunut virkarikosepäily, työllisti tuomioistuimia reilut kymmenen vuotta. Aika näyttää, tuleeko luonnonmarja-alan sotkusta samanlainen käräjämaraton.

Kesällä on aikaa lukea!

Nappaa Lapin Kansa Digin ensimmäiset _2 kk 9,90 €_

Rajaton lukuoikeus verkkosivuilla ja sovelluksessa Näköislehdet ja arkisto Galleriat ja live-lähetykset Podcastit Päivittäiset uutiset sähköpostiisi Pelit ja koulutukset Tilaajaedut